وجود ۱۸ هزار پرونده دادخواست کارگری در استان آذربایجان شرقی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تعداد پرونده‌های دادخواست در استان را حدود ۱۸ هزار مورد اعلام کرد و گفت که این شکایات در ۳۳ هیات تشخیص و ۲۲ هیات حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، میراحد حسینی در نشست نمایندگان تشکل‌های کارگری با بیان اینکه نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نقش کلیدی در تنظیم روابط کار بین کارگران و کارفرمایان دارند، اظهار کرد: “وجود تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در استان مایه آرامش است به طوری که بخشی مربوط به امنیت شغلی و بخشی نیز مربوط به امنیت واحدهای تولیدی است”.

وی ادامه داد: “آذربایجان شرقی یک استان صنعتی و کارگری است و نزدیک به ۶۷۰ هزار نفر کارگر مشمول قانون کار و بیمه شده در استان وجود دارد”.

وی تصریح کرد: “حدود چهار سال قبل تنش‌های بسیاری در استان وجود داشت که اکثرا با تجمع در مقابل استانداری و گاهی اوقات در خیابان‌ها به وجود می‌آمد”.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی بخشی از این تجمع‌ها به دلیل پرداخت نشدن حقوق کارگران و بخشی مربوط به تصمیمات نامناسب بود.

وی با بیان این که در حال حاضر با ساماندهی تشکل های کارگری و کارفرمایی تقریبا چنین تنش‌های در استان از بین رفته است، مدعی شد: “این روزها کمترین تنش را در زمینه مسائل کارگری در استان داریم”.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تعداد پرونده‌های دادخواست در استان را حدود ۱۸ هزار مورد دانست و افزود: “این شکایات در ۳۳ هیات تشخیص و ۲۲ هیات حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد”.

حسینی اضافه کرد: “۴۹ درصد شکایات با سازش حل و فصل می‌شود”.

وی با بیان این که در استان ۳۶۰ نفر مشغول حل و فصل پرونده‌های شکایت کارگری هستند، گفت: “از ۱۸ هزار شکایت، ۴ هزار نفر به نتیجه دادخواست اعتراض داشتند که در این زمینه پرونده دوباره به هیات حل اختلاف ارجاع داده می‌شود”.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی افزود: “تلاش می‌کنیم تمام این موارد به صورت سازش حل و فصل شود و در صورت حل نشدن مسائل، پرونده به کمیسیون تامین کارگری استان ارجاع داده می‌شود تا اتفاقی در استان تبدیل به معضل نشود”.

وی همچنین افزود: “۲۴ واحد تولیدی مشکل دار در استان داشتیم که در حال حاضر مشکلات ۱۶ کارخانه حل و فصل شده است”.