دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، جمعی از کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندوقه، دانشجویان دانشگاه تبریز، کسبه و بازاریان شھرستان بانه در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران در اعتراض به کاهش سنوات مجاز تحصیلی در حیاط دانشگاه دست به تجمع زدند.

ظهر امروز دانشجویان در اعتراض به پولی سازی آموزش و کاهش سنوات مجاز تحصیلی دانشجویان از ۱۰ نیمسال به ۸ نیمسال تجمع کردند.

تجمع کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس مقابل سازمان خصوصی‌سازی

به گزارش ایلنا، امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، جمعی از کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، مقابل سازمان خصوصی‌سازی دست به تجمع زدند.

نزدیک به ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس صبح امروز، در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما مقابل ساختمان خصوصی‌سازی تجمع کردند.

شماری از این کارگران که بامداد امروز از محل کار خود در منطقه اسلامشهر راهی تهران شده‌اند، در تماس با ایلنا گفتند؛ “دست‌کم سه ماه مزد و بیمه معوقه از کارفرما طلبکاریم و این مطالبات همزمان با واگذاری شرکت حمل ونقل خلیج فارس به بخش خصوصی (اردیبهشت سال ۹۵) ایجاد شده است”.

این کارگران با یادآوری اینکه پیش از ورود بخش خصوصی، شرکت حمل و نقل خیلج فارس تحت مدیریت مجموعه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت، افزودند: “از زمانی که وزارت بازرگانی سابق سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرد، مدیریت جدید با افول ثبت سفارش مواجه و در نتیجه مشکل کارکنان شروع شد”.

به ادعای معترضان، مشکلات شرکت حمل ونقل خلیج فارس ناشی از سوءمدیریت است و بخش خصوصی هنوز نتوانسته به تعهدات مالی خود در قبال خرید شرکت عمل کند و مسئولان مربوطه نیز نظارت و دقت لازم را حین واگذاری انجام نداده‌اند.

کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس در ادامه گفتند؛ “جدا از مشکلات به وجود آمده، کارفرمای بخش خصوصی اخیرا تصمیم گرفته است شعب و نمایندگی‌های سراسر کشور را در قبال دریافت مبالغی اجاره دهد که این موضوع خلاف مقررات و آیین‌نامه‌های داخلی شرکت است”.

طبق اظهارات کارگران معترض، بخش خصوصی تاکنون توان مدیریت این واحد حمل و نقلی را نداشته برای همین بهتر است که این واحد حمل ونقل جاده‌ای دوباره به دولت واگذار شود تا با مسئولیت مستقیم دولت، کارگران نیز حقوق معوقه خود را دریافت کنند.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در ۴۳ شعبه و نمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند.

دومین تجمع اعتراضی کارگران سهامدار معدن کرومیت اسفندوقه طی هفته گذشته

به گزارش ایلنا، امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندوقه در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت سهام خود در مقابل کارگاه این شرکت در منطقه آبدشت در استان کرمان تجمع کردند.

کارگران روز یکشنبه (۹ اردیبهشت ماه) نیز در اعتراض به مشخص شدن وضعیت سهام خود مقابل ساختمان فرمانداری ارزوئیه در استان کرمان تجمع کرده بودند.

کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه می‌گویند: “صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صعتی معدنی امیر که به ترتیب صاحب ۵۱ و ۱۷ درصد از سهام این واحد معدنی را دارند، توجهی به مطالبات ما کارگران که ۳۲ درصد از سهام شرکت را در دست داریم، نمی‌کنند”.

به گفته آنان، در سال ۷۱ سهام معادن کرومیت اسفندقه (یکی از بزرک‌ترین معادن کرومیت کشور) ازسوی وزارت صنعت و معدن دولت وقت بین صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صنعتی معدنی امیر و بیش از ۶۵۰ کارگری که آن زمان در این واحد معدنی مشغول بوده‌اند، تقسیم شده است.

کارگران معترض که خواستار جداسازی سهام خود از سایر سهامدان شرکت کرومیت اسفندوقه هستند، در ادامه می‌گویند: “سال گذشته نیز چندین تجمع اعتراضی برای جداسازی ۳۲ درصد از سهام خودبرپا کرده بودیم که تا امروز به مشکلات ما رسیدگی نشده است”.

تجمع دانشجویان دانشگاه تبریز

به گزارش هرانا، امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به سخت گیری حراست و پولی بودن دانشگاه اقدام به برگزاری تجمع کردند.