صدور حکم اعدام، شلاق و حبس برای متهمان به قتل یک مامور

جلسه دادگاه دو متهم به قتل یک مامور پلیس در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. هیئت قضایی بعد از آخرین دفاع متهمان، فرود را به اتهام قتل عمد به اعدام، به اتهام شرب‌خمر به ۸۰ ضربه شلاق محکوم و هر یک از متهمان را به اتهام نگهداری سلاح گرم به ۵ سال حبس محکوم کرد. این پرونده  جهت رسیدگی به سایر اتهامات متهمان به دادگاه انقلاب ارجاع داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران مردی را به اتهام قتل یک مأمور پلیس به اعدام محکوم شد.

مردی که برای فراری دادن همدستش از لابراتوار تهیه شیشه، مأمور پلیس را به قتل رسانده است به اعدام محکوم شد. همدست متهم به زندان و پرونده برای رسیدگی به سایر اتهام‌های دو متهم به دادگاه انقلاب ارجاع داده شد.

هفدهم شهریور‌ سال‌ ۹۴ مأموران پلیس تهران از زخمی شدن یکی از مأموران خود به نام ستوان یکم میثم مولایی در جریان درگیری با دو قاچاقچی مواد مخدر باخبر و در محل حاضر شدند.

سرباز وظیفه‌ای که همراه مأمور پلیس بود به مأموران گفت: «بعد از اعلام گزارش درباره فعالیت دو قاچاقچی مواد‌مخدر در لابراتوار تهیه شیشه در شرق تهران همراه ستوان‌یکم مولایی و چند اکیپ از مأموران نیروی انتظامی به محل اعزام شدیم. قاچاقچیان وقتی خودشان را در محاصره پلیس دیدند دست به اسلحه شدند. در آن لحظه یکی از آنها برای فراری دادن همدست خود به سمت ما شلیک کرد که در جریان آن درگیری، ستوان مولایی زخمی و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد.‌»

بعد از این توضیحات مأموران در بررسی از لابراتوار قاچاقچیان، ۹‌کیلو و ۷۵۰ گرم هروئین، یک قبضه کلاشنیکف، ۱۰۶‌تیر جنگی، و ۱۵کیلو گرم مواد پیش‌ساز تهیه شیشه کشف و ضبط کردند. سپس دو قاچاقچی که در فرار ناکام مانده بودند به نام‌های فرود ۴۵‌ساله و سجاد ۳۷‌ساله بازداشت شدند.

همزمان با انتقال متهمان به پلیس آگاهی بود که مأموران باخبر شدند همکارشان به خاطر شدت خونریزی در بیمارستان به قتل رسیده است.

بنابراین دو متهم تحت بازجویی قرار گرفتند و با اقرار به جرمشان و فرود که عامل قتل مأمور پلیس بود در توضیح به مأموران گفت: «من و سجاد مدتی بود در لابراتوار کار می‌کردیم تا اینکه روز حادثه متوجه شدیم مأموران ما را محاصره کرده‌اند. سجاد قصد فرار داشت و من برای کمک به او مجبور شدم به سمت مأموران شلیک کنم، اما قصد به شهادت رساندن مأمور پلیس را نداشتم.‌»

سپس سجاد نیز به جرمش اقرار کرد و به مأموران گفت او هم مدتی در آن لابراتوار فعالیت داشته و آن روز حین فرار از دست مأموران بود که بازداشت شد.

به این ترتیب پرونده به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و دو متهم در حالی پای میز محاکمه ایستادند که پدر و مادر مامور مولایی که قیم فرزند به قتل رسیش نیز بودند برای متهمان درخواست اعدام کردند.

سپس فرود بعد از شرح دوباره ماجرا در آخرین دفاعش گفت: «آن روز مست بودم و حال طبیعی نداشتم. باور کنید قصد به قتل رساندن مأمور پلیس را نداشتم به همین دلیل از اولیای‌دم می‌خواهم مرا ببخشند.‌»

در پایان هیئت قضایی بعد از آخرین دفاع دو متهم، فرود را به اتهام قتل عمد به اعدام، به اتهام شرب‌خمر به ۸۰ ضربه شلاق، سپس هر یک از متهمان را به اتهام نگهداری سلاح گرم به پنج‌سال حبس محکوم کرد.

در آخر هیئت قضایی پرونده را برای رسیدگی به سایر جرم‌های متهمان به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع داد.

کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.