آزادی سه تن همزمان با بازداشت هشت تن دیگر در شهرهای مختلف

سه بازداشتی در شهرستانهای ایلام، بوکان و نقده با تودیع وثیقه آزاد شدند. در شهرستانهای ارومیه، سردشت و سنندج هم هشت تن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. مصادیق اتهامی تمامی این افراد «همکاری با احزاب کُردی» بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، «بهمن خوشادول» در ایلام پس از سه هفته بازجویی با تودیع وثیقه‌ی ۱۲۰ میلیون تومانی تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شد.

روز ۲۸ بهمن، بهمن خوشادول فرزند علی از اهالی شهرستان مهران در استان ایلام بدون ارائه‌ی برگه‌ی قضایی و به اتهام ارتباط با احزاب کُردی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در این شهرستان بازداشت شده بود.

فرخ عبدی

از شهرستان بوکان هم گزارش شده است که یک تن با هویت «کمال زیرکی» که روز ۲۵ بهمن در منطقە‌ی جادە‌ی حصار به اتهام «ارتباط با احزاب کُردی» بازداشت شده بود، پس از اتمام بازجوییها با تودیع وثیقه‌ی ۲۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

همچنین از ارومیه گزارش شده که روز ۱۶ اسفند «فرخ عبدی» مدیر کانال تلگرامی «آمانج» پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات به بند زندانیان جرائم عادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

او که در اواسط بهمن‌ماه در شهر قشم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، ابتدا به تهران منتقل شده و بعد از دو روز به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل گردید.

اتهام مطروحه علیه وی «تبلیغ علیه نظام» از طریق دعوت مردم به برگزاری تجمع اعتراضی در محکومیت حملات ارتش ترکیه در شهر عفرین عنوان شده است.

در همین زندان طی روزهای گذشتە «محمد امین شیلان‌آبادی» با تودیع وثیقه‌ی ٢٠٠ میلیون تومانی آزاد گردیده است.

محمدامین شیلان‌آبادی فرزند رسول از اهالی روستای حلبی شهرستان نقدە که روز پنج‌شنبە ۴ آبان توسط نیروهای امنیتی به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» بازداشت شد، پس از اتمام بازجویی به زندان ارومیه منتقل شده بود.

از پاوه هم گزارش شده است که یک فعال زنان به نام «ماریا ویسی» فرزند رمضان در دادگاه انقلاب این شهرستان به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» به «پرداخت یک میلیون و‌ پانصد هزار تومان وجه نقد و ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شده و از شرکت در هرگونه تجمع هم برحذر داشته شده است.

همزمان روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، یک جوان مهابادی به نام «محسن احمدی» ٢۴ ساله از اهالی روستای سهولان به اتهام «ارتباط با احزاب کُردی» به اداره‌ی اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

در خبری دیگر در شهرستان سردشت هم روز ۱۲ اسفند، دو تن به نامهای «سعید سعیدی» ۲۴ ساله فرزند قادر و «یاسر خضرنژاد» ۱۹ ساله فرزند خضر از سوی نهادهای امنیتی در این شهر بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدەاند.

همان روز نیروهای امنیتی در سنندج دو شهروند به نامهای «فردین عیوضی» ۴٠ سالە فرزند محمدعلی از اهالی روستای تنگیسر و «جبار آزادیخواه» از اهالی کرمانشاه را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند‌.

از سرنوشت «آرش احمدی» ١٩ ساله فرزند ناصر هم اطلاع دقیقی کسب نشده است که روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در روستای تنگیسر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهرستان منتقل شد.

همچنین از روز ۲۰ دی‌ماه «کورش آغاویسی» فرزند محی‌الدین از اهالی روستای دولاب از توابع سنندج تحت بازجویی اداره‌ی اطلاعات این شهرستان به سر میبرد. او در رابطه با عضویت کوتاه‌مدت سابقش در یکی از احزاب کُردی به اتهام ادامه‌ی همکاری با آنها بازداشت شده است.

در گزارشی مشابه، «لیلا خان‌بابا» از اهالی اشنویه هم که در یکی دانشگاه‌های سنندج مشغول تحصیل می‌باشد، روز ۱۵ اسفند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل گردید.

در تمامی این موارد تنها بازداشتیهایی که به زندان منتقل شده‌اند، موفق به برقراری تماس با خانواده و ملاقات با آنها شده و از حق دسترسی به وکیل هم برخوردار شده‌اند.