گزارشی از برخورد امنیتی با یک نحله فکری در حوزه علمیه؛ تداوم حبس بازداشت شدگان

از آبان ماه سال گذشته، دستگاه امنیتی بنا بر دستورات صادره از دادگاه ویژه روحانیت شهر قم، برخورد با یک طیف فکری که ریشه در حوزه علمیه این شهر دارد را آغاز کرده است. طی مجموعه برخوردهای صورت گرفته در شهرهای مختلف کشور تعدادی از هواداران این نحله فکری که پیرامون ادعای ارتباط با “فرستاده امام زمان” متمرکز هستند بازداشت شده‌اند. در طی مدت سپری شده بعضی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه آزاد و تعدادی دیگر نیز همچنان در زندان بسر می‌برند. برخورد با گروه‌های فکری که پیرامون اندیشه مهدویت یا ارتباط با امام غایب شیعیان طرح ادعا می‌کنند مسبوق به سابقه است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۸ آبان ماه سال ۹۶ مصادف با روز تاسوعا نقطه آغاز برخورد با مجموعه افرادی بود که ذیل موضوع ارتباط با “سید احمد الحسین، فرستاده امام زمان” جلساتی را برگزار می‌کردند.

در روز تاسوعا در شهر قم یک منزل مسکونی مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت و روحانیونی به نام‌های “عظیم ابوالقاسمی (استاد و محقق در حوزه علمیه قاضی و عضو ستاد فرهنگی دزفول، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی)، مجتبی ابوالقاسمی (استاد و محقق حوزه علمیه، مدرس در دانشگاه صنعتی اصفهان، استادیار در موسسه امیر بیان برای خطابه، و مسئول خوابگاه دانشگاهی حوزه صدر خواجو در اصفهان)، طه احدی (استاد و محقق در حوزه علمیه، مبلغ و مسئول حلقه شجره صالحین)، مسعود قربانی، احمد میرعرب و احمد رزقی از طلاب و اساتید حوزه علمیه به همراه محمدجواد چوب‌تراش از اساتید علوم قرآنی دستگیر شدند.

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “نیروهای امنیتی تلفن‌های همراه حضار را ضبط و رفتاری خشونت آمیز حتی نسبت به بانوان حاضر داشتند.”

این بازداشت‌ها که به دستور دادگاه ویژه روحانیت قم صورت گرفته بود با انتقال بازداشت شدگان به اداره اطلاعات و آغاز پروسه بازجویی ادامه یافت.

عمده بازداشت شدگان مدت کوتاهی بعد با تودیع قرار آزاد شدند؛ با این حال بازداشت احمد میرعرب، احمدرضا رزقی و مسعود قربانی ادامه یافت تا نهایتا به ترتیب ۴ اسفند ۹۶ با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی، ۳ اردیبهشت ۹۷ با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی و ۵ اسفند ۹۶ با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی این سه تن نیز آزاد شدند.

از سوی دیگر در ادامه برخورد با این جریان فکری یک روحانی دیگر به نام محمد حسین بیگدلی اهل دزفول روز پنج‌شنبه ۱۳ ازدیبهشت ۱۳۹۷ در حرم حضرت معصومه در شهر قم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

منبع مطلع نزدیک به این جریان فکری در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “از سرنوشت آقای بیگدلی پس از بازداشت تاکنون اطلاعی به دست نیامده است.”

از سوی دیگر گزارش می شود ۱۹ اردیبهشت ماه امسال احمدرضا رزقی که به تازگی آزاد شده بود مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این طلبه حوزه علمیه قم برای دومین بار و تنها ۱۶ روز پس از آزادی به قید وثیقه در شهر قائم شهر در منزل خواهر خود بازداشت و به تهران یا قم منتقل شده است.

اندکی پیش از آقای رزقی، دیگر هم پرونده او از بابت بازداشت روز تاسوعا در قم، به نام مسعود قربانی نیز اندکی پس از آزادی با تودیع وثیقه مجددا در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۶ پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و از آنجا به زندان ساحلی قم منتقل شده بود.

همچنین گزارش شده است در این محدوده زمانی فرد دیگری از افراد نزدیک به این جریان فکری به نام مهندس احمد کهندل مورخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است و بازداشت او کماکان ادامه دارد.

از دیگر بازداشت شدگان این گروه فکری مدعی “ارتباط با نماینده امام زمان” می‌توان به سید حامد میری اهل شاهرود اشاره کرد که در حوزه علمیه قم به تحصیل علوم مذهبی مشغول بود.

سید حامد میری، طلبه ۳۱ ساله حوزه علمیه قم پنج‌شنبه مورخ ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

او که به حکم دادگاه ویژه روحانیت شهر قم بازداشت شد پس از بازداشت به اداره اطلاعات این شهر و سپس به مکانی نامعلوم که گمان می‌رود در تهران باشد منتقل شد.

آقای میری متاهل و دارای دو فرزند است.

لازم به یادآوری است دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

هر ساله افراد زیادی به صرف ارتباط با امام غایب شیعیان بازداشت می‌شوند. این موارد در حدی گسترده است که در سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی هشتاد فردی به نام “محمود جابری” به صرف ادعای خدایی در زندان اوین اعدام شد.