معوقات مزدی کارگران در ۲ واحد صنفی / مستمری اردیبهشت برخی بازنشستگان پرداخت نشده است

– رانندگان سرویس فاز ۱۲ پارس جنوبی در استان بوشهر و کارگران کارخانه ایران پوپلینِ رشت از معوقات مزدی چند ماهه خود خبر دادند، بنابرخبری دیگر، محمدحسن موسیوند عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهرستان خرم‌آباد درباره گلایه‌های مستمری‌بگیران از خلف وعده سازمان تامین اجتماعی درباره واریز مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها در سال ۹۷، گفت “با وجود اینکه بانک رفاه اقساط وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را بدون یک روز تاخیر مطالبه می‌کند اما سازمان تامین اجتماعی تا امروز (۳۰ اردیبهشت) مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌های حداقل‌بگیران و سایر سطوح را به‌صورت منظم پرداخت نکرده است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، رانندگان سرویس رفت و آمد کارگران که در بخش ماشین‌آلات فاز ۱۲ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ دارند.

یکی از این رانندگان به نمایندگی از همکارانش می‌گوید: “برخی از ما تا هشت ماه معوقات مزدی داریم که مشخص نیست چه زمانی قرار است پرداخت شود”.

به گفته او، تعداد رانندگان بخش ماشین‌آلاتِ فاز دوازده، ۳۵ نفر است و آنها تاکنون بارها به کارفرما برای دریافت معوقات خود مراجعه کرده‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند.

این رانندگان که در داخل و خارج از تاسیسات فاز ۱۲ وظیفه حمل و نقل و جابجایی کارگران و پرسنل را عهده‌دار هستند، از عدم پرداختِ کامل دستمزدهای خود در سال گذشته خبر می‌دهند و می‌گویند: “حتی دستمزد ماه‌های تابستان سال گذشته نیز علی‌الحساب پرداخت شد و مابقی آن را نگرفته‌ایم”.

تعدادی از این رانندگان به نشانه اعتراض دیروز و امروز دست از کار کشیدند و از ارائه سرویس حمل و نقل به کارکنان بخش ماشین‌آلات خودداری کردند.

غانمی (مدیرعامل شرکت پتروصنعت و کارفرمای رانندگان)در ارتباط با این مطالبات ضمن تایید خبر گفت: “مطالبات مزدیِ رانندگان، ۸ ماه نیست و آنها نهایتاً، چهار تا پنج ماه معوقت مزدی دارند”.

وی با بیان اینکه عرف معمول در بخش ماشین‌آلات این است که حقوق‌ها را تا دوماه دیر می‌پردازند و این تاخیر معنای ضمانتی دارد تا به ماشین‌آلات آسیبی نرسد، گفت: “بنابراین فقط یکی دو ماه بیشتر از عرف معمول، تاخیر پیش آمده‌است. امروز با رانندگان صحبت کردیم و انشالله تا فردا یا پس‌فردا، مطالبات آنها را از محلِ حسن انجام کار پرداخت می‌کنیم”.

وی در پایان با تایید مشکلات مالی رانندگان و سخت بودن اوضاع معیشتی، تاکید کرد : “رانندگان، دستمزد ماه‌های دی، بهمن و اسفند را گرفته‌اند، منتها قبل از آن یکی دو ماه، دستمزد پرداخت نشده دارند. تمام تلاش ما هم این است که همین هفته همه معوقات مزدی رانندگان پرداخت شود”.

فاز ۱۲ پارس جنوبی در شهرستان کنگان واقع شده‌است.
معوقات مزدی کارگران ایران پوپلینِ رشت

به گزارش ایلنا، مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، برخی منابع خبری در کارخانه «ایران پوپلین» اعلام کردند: “آخرین دوره شورای کار کارخانه «ایران پوپلین» در سال ۹۰ به پایان رسید اما از آن سال تاکنون؛ دوره جدید هنوز تشکیل نشده است. به همین دلیل کارگران معتقدند شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط نامعلوم کارخانه و کارگرانش که در حال حاضر ۲ ماه معوقات مزدی دارند، ضرورت دارد”.

آنها افزودند: “تعداد همه ما تا ۲۵۰ کارگر برآورد می‌شود و در این میان باور داریم که به دلیل خلا‌ءهای قانونی نمی‌توانیم از تمامی حقوق صنفی خود برخوردار شویم”.

یکی از کارگران این کارخانه در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: “در فاصله زمانی حدودا ۷ ساله‌ای که از توقف فعالیت آخرین شورای اسلامی کار گذشته است، چندین بار برای ایجاد نهاد صنفی تلاش کردیم اما در هر دوره کارفرما با مانع‌تراشی مانع از انجام این کار شد”.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانه ایران پوپلین شده؛ یکی نارضایتی کارفرما و دیگری تعلل اداره کار رشت است.

این کارگر تاکید کرد: “به دنبال انبوه مشکلات کارگری، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون شورای سابق این کارخانه همیشه قوی عمل می‌کرد و محلی برای پیگیری قانونی مشکلات صنفی کارگران به شمار می‌آمد”.

او یاد آور شد: “تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل مشکلات موجود مقاومت کنند”.

این کارگر در ادامه پیرامون روند بررسی مشکلات کارگران «ایران پوپلین» از سوی مسئولان شهرستان رشت تصریح کرد: “سال گذشته چندین اعتراض صنفی برای وصول مطالبات مزدی در محوطه کارخانه انجام دادیم، در روزهای اعتراض مسئولان شهرستان وعده پیگیری مطالباتمان را می‌دادند اما عملا اقدامی درخصوص وصول معوقات مزدی انجام نمی‌دادند”.

وی افزود: “به دنبال این اتفاقات آبان ماه سال گذشته بنا به پیشنهاد برخی فعالان کارگری برای پیگیری مطالبات صنفی‌مان انجمن‌های صنفی کارگران ایران پوپلین شکل گرفت اما طی این مدت مرتبا اعضای آن از سوی کارفرما تهدید و محدود می‌شوند به همین دلیل کارگران به دنبال تشکل قوی‌تری هستند”.

آنها افزودند: “عقیده داریم که اگر در محیط کارمان امکان تشکیل نهاد صنفی کارگری وجود داشته باشد، دست‌کم وضعیت مبهم پیش آمده تا حد قابل چشمگیری شفاف‌سازی خواهد شد”.
مستمری اردیبهشت برخی بازنشستگان پرداخت نشده

به گزارش ایلنا، مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، محمدحسن موسیوند (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهرستان خرم‌آباد) درباره گلایه‌های مستمری‌بگیران از خلف وعده سازمان تامین اجتماعی درباره واریز مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها در سال ۹۷، گفت: “با وجود اینکه بانک رفاه اقساط وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را بدون یک روز تاخیر مطالبه می‌کند اما سازمان تامین اجتماعی تا امروز (۳۰ اردیبهشت) مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌های حداقل‌بگیران و سایر سطوح را به‌صورت منظم پرداخت نکرده است”.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که سیستم اتوماسیون صدور فیش‌ها بسته است و علت تاخیر در پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری مربوط به این موضوع است، گفت: “ما تصور می‌کردیم که امسال برخلاف سال‌های گذشته این خلف وعده‌ها تکرار نشود اما بازهم شاهد تکرار همان بهانه‌ها هستیم. البته ما می‌دانیم که سازمان تامین اجتماعی در تامین منابع مستمری‌ها دچار مشکل است اما این موضوع نباید موجب آزار بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی شود که حدودِ ۶۵ درصدشان حداقلی‌بگیر هستند”.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهرستان خرم‌آباد در ادامه با اشاره به تاخیرهایی که در پرداخت اصل مستمری بازنشستگان پیش آمده است، گفت:‌ “ما همواره مستمری‌های خود را بیست و هفتم هر ماه دریافت می‌کردیم اما مدتی است که پرداخت مستمری دو تا سه روز بعد از این تاریخ پرداخت می‌شود که این موضوع داد بازنشستگان را درآورده است. از طرفی مستمری برخی از بازنشستگان که نان خانوادگی آنها با حرف میم آغاز می‌شود پزداخت نشده و این بی نظمی آنها را گلایه مند کرده است”.

وی با بیان اینکه همسان‌سازی مستمری بازنشستگان باید در سال ۹۷، اجرایی شود، گفت: “همسان‌سازی مستمری بازنشستگان یک ضرورت معیشتی است و باید منابع آن تامین و اجرایی شود، نمی‌شود عده‌ای که حداقل‌بگیر هستند تا ابد زیر ۲ میلیون تومان مستمری بگیرند و با بالا رفتن هزینه‌های زندگی بسوزند و بسازند”.