نگاهی به مشکلات صدها زندانی ساکن بند یک زندان رجایی شهر کرج

محرومیت از تغذیه مناسب، نبود مواد اولیه مورد نیاز در فروشگاه زندان، عدم رسیدگی پزشکی، وجود و توزیع مواد مخدر، مشکل در امکانات ارتباطی و محدودیت مضاعف تماس برای زندانیان و آمار بالای بلاتکلیفی، از جمله مشکلات بند یک زندان رجایی شهر کرج است که علیرغم حضور صدها زندانی با سو مدیریت مسئولان روز به روز شدت یافته و شرایط را برای ساکنین محبوس در این محل دشوارتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از زندانیان تازه آزاد شده از بند ۱ زندان رجایی شهر کرج به این خبرگزاری گفتند “مدیر فروشگاه زندان بصورت برنامه ریزی شده، بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز زندانیان را توزیع نمی‌کند. در مقابل زندانیان را مجبور می کنند همین مواد اولیه را از بازار سیاه زندان که منافع آن عاید مافیای زندان می شود با قیمتی چند برابر تهیه کنند.”

به گفته شاهدان “در مواردی فروشگاه مواد خوراکی نیاورده و به زندانیان معترض توصیه کرده از رستوران زندان غذایی که زندانیان آن را بی کیفیت و گران می دانند را خریداری کنند.”

این زندانیان به گزارشگران هرانا گفتند “در حالی که زندانیان به تماس تلفنی به خصوص از این منظر که تنها امکان موثر ارتباط با دنیای بیرون زندان است و می توانند برای کسب رضایت شکات یا حل پرونده های خود استفاده کنند دسترسی ندارند. این عدم دسترسی به دلیل عدم توازن بین جمعیت زندانیان و تعداد تلفن های عمومی نصب شده در این محل است با اینحال زندانیانی هستند که با استفاده از رانت اجازه حمل و استفاده علنی از تلفن همراه در زندان را دارند. این تعداد محدود در بعضی از مواقع از تلفن های همراه خود برای درآمد زایی از طریق زندانیان نیازمند به تماس استفاده می کنند.”

در موردی دیگر که ماه گذشته رخ داد نیز گزارش شده که مسئولان، بدون توضیح مشخصی اقدام به بازرسی و جمع‌آوری سیگارهای زندانیان کرده‌اند و پس از آن زندانیان مجبور شده‌اند مجددا سیگار را از فروشگاه زندان به قیمتی بالاتر خریداری کنند.

شاهدان عینی به هرانا گفتند “مواد مخدر به راحتی در این بند خرید و فروش شده و گفته می شود حتی برخی از مسئولان زندان نیز در امر توزیع آن همکاری دارند.” مسئله ای که تاکنون حتی بصورت رسمی نسبت به آن اذعان وجود دارد.

گزارش شده است صدها زندانی بند ۱ از خدمات درمانی مناسب محروم مانده اند، به طوریکه هر شخصی با هر گونه بیماری و مشکلی که به بهداری زندان مراجعه کند تنها یک قرص سرما خوردگی یا مواردی مشابه به او داده می‌شود.

چند زندانی مثال مشترکی در این باره مطرح کردند، آنها به “رضا ارتش دار” زندانی متهم به قتل محبوس در بند ۱ این زندان اشاره کردند که علیرغم وضعیت وخیم جسمی و نیاز به عمل جراحی، و با وجود اینکه بیش از ۵ ماه است هزینه جراحی خود را نیز پرداخت کرده اما از اعزام وی به مراکز درمانی جلوگیری می‌شود.

مورد دیگر بلاتکلیفی حقوقی زندانیان و عدم توجه مسئولان به بخشش مددکاری و کارکرد آن نیز مشکلی همگانی در این زندان است.

هرانا پیشتر از شرایط بغرنج زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج که با مشکلاتی نظیر محروم ماندن از تغذیه مناسب و نیازهای پزشکی و درمانی مواجه هستند، گزارشی منتشر کرده بود.