معوقات مزدی کارگران در ۴ واحد صنفی

مطالبات مزدی دست‌کم ۴ واحد صنفی از جمله کارگران فولاد ارومیه برای چندین ماه متوالی پرداخت نشده است. همچنین مطالبات مزدی سال گذشته جمعی از کارگران کارخانه مجتمع متالوژی پودر ایران، تولیدکننده قطعات تنها تولیدکننده پودر آهن در ایران پرداخت نشده است. از سوی دیگر کارگران خدماتی و فضای سبز شاغل در شهرداری حمیدیه حدود ۴ ماه مزد معوقه طلب دارند که تاکنون پرداخت نشده است. همچنین برخی از کارگران شهرداری تبریز از شهریور ماه سال گذشته معوقات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا مورخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷، مطالبات مزدی کارگران فولاد ارومیه چندین ماه متوالی است که پرداخت نشده است. این کارگران از استانداری آذربایجان غربی می‌خواهند که به شرایطشان رسیدگی شود.

حق بیمه‌ی کارگران فولاد ارومیه که چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند، برای ماه‌های متوالی پرداخت نشده است.

از قرار معلوم برخی از این کارگران تا ده ماه معوقات مزدی پرداخت نشده، دارند. این کارگران می‌گویند: “مراجعاتمان به کارفرما و اداره کار استان نتیجه‌ای نداشته‌است و در حال حاضر دست به دامان استانداری شده‌ایم تا شاید استاندار فکری به حال ما بکند و از کارفرما بخواهد معوقات ما را پرداخت کند”.

این کارگران در طول سال گذشته، هشت بار تجمع اعتراضی برگزار کردند که در نهایت در روزهای پایانی سال، کارفرما با حضور در جمع کارگران وعده داد ده درصد از مطالبات آنها را پرداخت می‌کند.

کارگران فولاد ارومیه می‌گویند: “در روزهای آغازین سال جدید سراغ استانداری آذربایجان غربی رفتیم و فعلاً منتظریم تا استاندار مشکلات ما را پیگیری کند”.

از قرار معلوم استاندار آذربایجان غربی اعلام کرده است مطالبات کارگران فولاد را پیگیری می‌کند و انشاالله به زودی معوقات آنها پرداخت خواهد شد.

مطالبات مزدی جمعی از کارگران کارخانه مجتمع متالوژی پودر ایران پرداخت نشده است

به گزارش ایلنا مورخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷، مطالبات مزدی سال گذشته جمعی از کارگران کارخانه مجتمع متالوژی پودر ایران، تولیدکننده قطعات تنها تولیدکننده پودر آهن در ایران پرداخت نشده است.

کارگران متالوژی پودر ایران در سال گذشته و جاری چند تجمع صنفی برگزار کرده‌اند که یکی از این تجمع‌ها مربوط به ۱۹ فروردین ماه سال جاری می‌شود. کارگران معترض به سایت‌های محلی این استان گفته بودند که شش ماه حقوق و عیدی پایان سال ۹۶ خود را دریافت نکرده‌اند.

به نقل از کارگران این کارخانه گفته می‌شود؛ “مجتمع متالوژی پودر ایران شرکت تولید و فروش خوبی دارد، اما دلیل پرداخت نشدن دستمزد خود را از سوی کارفرما نمی‌دانیم”.

دبیر خانه کارگر قزوین هم در تماس با ایلنا، پرداخت نشدن مطالبات مزدی کارگران این واحد را تایید کرد.

کارگران شهرداری حمیدیه حدود ۴ ماه مزد معوقه طلبکارند

به گزارش ایلنا مورخ ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۷، کارگران خدماتی و فضای سبز شاغل در شهرداری حمیدیه حدود ۴ ماه مزد معوقه طلب دارند.

این کارگران گفته‌اند: “مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزدشان کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی در شهرداری است. همچنین بخشی از بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است”.

این کارگران می‌گویند: “در منطقه‌ای محروم با شرایط سخت، مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستیم اما مسئولان شهری شهر حمیدیه هیچ فکری به حال ما نمی‌کنند”.

به گفته یکی از کارگران شهرداری حمیدیه، این کارگران در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۹۷ جهت پیگیری مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند اما این اقدام مسئولان شهری را وادار به پرداخت مطالباتمان نکرد.

در همین رابطه رئیس شورای اسلامی شهر حمیدیه در خصوص مطالبات صنفی کارگران شهرداری این شهر گفته است: “پیگیر موضوع مطالبات کارگران شهرداری هستیم و در خصوص تجمع حق با کارگرانی است که ماه‌ها حقوق دریافت نکرده‌اند”.

به گفته احمد آلبو عبید، شهرداری حمیدیه بیش از ۷ میلیارد تومان بدهی مالی به نهادهای دولتی و خصوصی دارد که که این بدهی‌ها بار سنگینی بر دوش شهرداری گذاشته است.

وی، در ادامه با بیان اینکه شهرداری حمیدیه هیچ گونه منبع درآمد پایداری ندارد، عنوان می‌کند: “تنها منبع درآمدی پایدار آن ارزش افزوده است که متاسفانه در ماه‌های اخیر از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان و سایر ارگان‌ها پیگیری کرده‌ایم که این ارزش افزوده را همانند سال‌های قبل پرداخت کنند اما اتفاقی رخ نداده است”.

برخی از کارگران شهرداری تبریز از شهریورماه حقوق نگرفته‌اند

به گزارش مهر مورخ ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۷، سونیا اندیش عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران در عکس‌العمل به بررسی تبصره ۴۲ لایحه بودجه در خصوص قراردادهای کارگران شهرداری، گفت: “کارگرانی در مجموعه شهرداری داریم که از شهریور ماه گذشته از پیمانکاران خود طلب دارند، اما متأسفانه در قبال کارکرد و احقاق حقوق این کارگران، ابزاری در دست شهرداری وجود ندارد و این موضوع باید در چارچوب لایحه بودجه منظور شود”.

وی در بخش دیگر در اعتراض به قطع درختان شهرک زعفرانیه، با بیان اینکه با انتشار این خبر، آغاز سال برایمان بسیار تلخ بود، ادامه داد: “با اینکه در سال ۹۴ از سوی مدعی خصوصی درخواست خلع ید از شهرداری، ارایه شده، این حکم در سال ۹۵ صادر شده است و این نشان می دهد که دفاعیات شهرداری در باره حفظ کاربری کافی نبوده، و تعلل شهرداری در این خصوص کاملاً مشخص است”.

اندیش با اشاره به اینکه حتی شهرداری منطقه ۲ درخواست کتبی مالک خصوصی مبنی بر توافق را ارایه کرده بود، گفت: “اما با این حال موفق به این کار نشده است و چنانچه شهرداری به موقع اقدام می کرد، دادگاه ابداً نمی توانست حکم فعلی را صادر کند”.

وی در همین راستا ادامه داد: “حتی در این مدت که اجرای حکم قطعی شده است، شهرداری باز هم در این خصوص کم کاری کرده، و اقدامات لازم را انجام نداده است و بی شک همه آنچه که اتفاق افتاده، حاصل تعلل و بی اطلاعی شهرداری از روز و حکم اجرا شده می‌باشد و باید متوجه باشیم که این آخرین مورد از این قبیل اتفاقات نیست و اگر بیدار نشویم باز هم شاهد تکرار فجایع دیگر خواهیم بود”