دادستان تهران: برای حدود ۱۰۰ نفر از دراویش کیفرخواست صادر می شود

-دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت که در خصوص حادثه خیابان پاسداران که اواخر بهمن و اول اسفند رخ داد تا به امروز حداقل ۲۰ فقره کیفرخواست صادر شده و احتمال دارد به ۱۰۰ فقره کیفرخواست نیز برسد، در بخش اعتراض‌های دی ماه ۱۷۷ فقره کیفرخواست صادر شد که ۱۸ فقره به محکومیت رسید و ۱۳ فقره از این پرونده‌ها منجر به حبس شد”. هرانا تاکنون در این زمینه ها گزارش هایی منتشر کرده و از برگزاری دادگاه یکی از دراویش گنابادی و تعدادی از افراد بازداشت شده در تظاهرات سراسری دی ماه خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صداو سیما، عباس جعفری دولت آبادی در آخرین نشست با معاونان و دیگر مسئولان قضایی استان تهران در سال ۹۶ گفته است “در بخش اعتراض‌های دی ماه ۱۷۷ فقره کیفرخواست صادر شد که ۱۸ فقره به محکومیت رسید و ۱۳ فقره از این پرونده‌ها منجر به حبس شد”.

وی گفت: “در خصوص گروه ری استارت هم ۲۲ کیفرخواست صادر شده که دو فقره دادنامه حبس صادر شده است”.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند.

بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری حضور پر تعداد نیرو های امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مامورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

پیش از این “سازمان گزارشگران بدون مرز” با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت سلامت شماری از شهروندخبرنگاران که در شامگاه ۱ اسفند ۱۳۹۶ در درگیری‌های پلیس و دراویش گنابادی بازداشت شدند، اعلام کرده بود.

پیش از این و طی روزهای اخیر “مصطفی صفاری، هادی دهنوی، کسری نوری، فرامرز مانگری، صالح‌الدین مرادی، رضا انتصاری، محمد کریمایی، کیانوش عباس‌زاده، مصطفی عبدی و محمد شریفی‌مقدم” تعدای از دراویش زندانی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بودند و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.

لازم به ذکر است که محمد راجی یکی از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حوادث گلستان هفتم، در اثر ضربات وارده حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس کشته شده است. آقای راجی دارای ۵ فرزند است که در حال حاضر یکی از پسران ایشان به نام محمدعلی راجی که در حوادث گلستان هفتم بازداشت شده بود نیز در زندان فشافویه در بازداشت به‌سر می‌برد.

پیش از این فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش ایران، اعلام کرده بود که حداقل ۵۰۰ درویش گنابادی بازداشت شده‌اند و وب سایت مجذوبان نور نیز نام بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شده را منتشر کرده بود، با این حال تعداد زیادی از آنان آزاد شده‌اند و علیرغم پیگیری‌های خانواده‌ها از سرنوشت عده‌ای از آنا نیز همچنان اطلاعی در دست نیست.