انتقاد مجدد ترامپ از ایران • جمهوری اسلامی به روح برجام پایبند نیست

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بار دیگر جمهوری اسلامی را به نقض روح توافق هسته ای اش با جامعه جهانی متهم کرد و گفت تهران به تعهدات خود براساس توافقی که در سال 2015 با دولت پیشین براک اوباما و قدرت های بزرگ دیگر امضا کرد عمل نمی کند.
ترامپ که روز پنجشنبه در باشگاه گلف خصوصی خود در شهر بدمینیستر ایالت نیوجرزی با خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت فکر نمیکند آنها به روح توافق پایبند باشند. وی گفت:« آنها از توافق پیروی نمی کنند و آنها مسلما به روح توافق پایبند نیستند و من فکر می کنم اگر آنها به سمت پایبندی به برجام نروند اتفاقات خیلی سختی خواهد افتاد.»

رییس جمهوری آمریکا از چند هفته پیش نشانه هایی به دست داده که مایل است اعلام کند که تهران از برجام پیروی نمی کند . با اینهمه وی در ماه ژوییه به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا دستور داد که به کنگره گواهی دهد که ایران برجام را رعایت کرده است. اما دو هفته پیش آقای ترامپ در مصاحبه ای با وال استریت جورنال گفت که فکر نمی کند سه ماه دیگر که نوبت گواهی دادن مجدد به کنگره فرا خواهد رسید اقدام مشابهی بعمل آورد.
ترامپ به وال استریت جورنال گفت ما مشغول مطالعات دقیق هستیم و من فکر میکنم آنها از برجام پیروی نخواهند کرد. ترامپ افزود فکر میکند که ایران دارد از آمریکا سو استفاده می کند. آنها از یک رییس جمهور بنام براک اوباما که نمیدانست چه کار دارد می کند سو استفاده کرده اند.

ماه پیش که گواهی مجدد به کنگره داده شد دولت ترامپ اظهار داشت که هرچند ایران از لحاظ فنی از توافقنامه پیروی کرده اما اعتقاد ندارد که تهران به روح برجام پایبند مانده است. یک روز بعد از این گواهی آمریکا تحریم هایی را علیه 18 فرد و شرکت ایرانی در رابطه با همکاری آنها با برنامه موشکی ایران اعمال کرد.
ترامپ در بیانات دیروز به روش انتقاد از سلف خود ادامه داد و گفت :«پرزیدنت اوباما با خردمندی خود 150 میلیارد دلار به آنها داد . او 1.8 میلیارد دلار پول نقد به آنها داد. اما این تصمیم او بود. این توافقی بسیار بد هست.»
جمهوری اسلامی در واکنش نسبت به گفته های جدید ترامپ گفت که عدم رعایت برجام برای طرف های ناقض آن هزینه خواهد داشت. عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت پایبند نبودن به برجام قطعا برای ناقضان آن هزینه جدی خواهد داشت.
✅@BayanmediaNetwork