مهدی کوخیان به بازپرسی دادسرای انقلاب ملکان احضار شد

مهدی کوخیان، فعال مدنی که از شهریورماه سال جاری از زندان مراغه به مرخصی اعزام شده است، طی ابلاغیه ای از بابت پرونده ای جدید به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ملکان احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده است که طی مدت ۵ روز جهت دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شود. این فعال مدنی در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماهه خود به زندان مراغه منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی کوخیان، فعال مدنی به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ملکان احضار شد.

در این ابلاغیه که طی روزهای اخیر به دست آقای کوخیان رسیده، از او خواسته شده که طی مدت ۵ روز از تاریخ ابلاغ جهت دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شود.

احضار مهدی کوخیان در حالی از بابت پرونده جدید صورت گرفته است که وی در تاریخ ۱۰ شهریورماه سال جاری از زندان مراغه به مرخصی اعزام شده است.

گفته می شود پرونده جدید در ارتباط با اعتصاب غذای طولانی مدت این فعال مدنی در ایام زندان مفتوح شده است با اینحال جزییات و مصادیق اتهامات مطروحه روشن نیست.

پیشتر در اواسط تیرماه، رییس زندان با این بهانه که مهدی کوخیان مخل آسایش بند زندانیان متهم به جرایم موادمخدر و سرقت است مبادرت به جمع آوری ۱۵۰ امضا از زندانیان این بند کرد. این زندانی سیاسی پیشتر از سوی دادستان ملکان در پی درگیری لفظی با وی حین بازدید از زندان به تشکیل پرونده جدید تهدید شده و همزمان از سوی یک زندانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. دادستان ملکان در جریان این درگیری با اشاره به پرونده زهرا نویدپور، قربانی آزار جنسی سلمان خدادادی نماینده ملکان، وی را تهدید کرده بود که پرونده جدیدی علیه او خواهد گشود.

مهدی کوخیان از فعالین مدنی شناخته‌شده در شهرستان ملکان و مدیر کانال تلگرامی “شهر خبر ملکان” است.

او در دیماه سال ۱۳۹۵ با شکایت فرهاد نریمانپور، شهردار ملکان و پیمان محمدپور دادستان شهرستان توسط پلیس فتای مراغه در شهر محل سکونت خود در شهرستان ملکان بازداشت شده بود. آقای کوخیان از همان روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی دست به اعتصاب غذا زد و سپس به زندان شهرستان مراغه منتقل شد.

او در زندان نیز در واکنش به بازداشت غیرقانونی خود با دوختن لب‌هایش دست به اعتراض زد. مدت ۲۸ روز را با همین وضعیت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران تبریز تحت بازجویی دوباره بسر برد. وی نهایتا در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

این شهروند سرانجام در اسفندماه ۱۳۹۶ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه به ریاست مهدی داورنیا از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع سازمان ها، گروه ها و شبکه های مخالف نظام” به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

مهدی کوخیان در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۸ توسط نیروهای اطلاعات این شهرستان همراه با ضرب و شتم بازداشت و در تاریخ ۲۴ فروردین ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات ملکان جهت اجرای حکم حبس به زندان مراغه منتقل شد.