دستکم ۳ زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند

بامداد امروز، دستکم ۳ زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه اعدام شدند. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی منتقل شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز پنجشنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۸، ۳ زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند.

هویت زندانیان اعدام شده “رئوف آزادی خواه، شهاب الدین (سیف الدین) محمدپور اهل ارومیه و ابراهیم احمدی پور اهل مهاباد همگی از بند ۱۵ زندان ارومیه” توسط هرانا احراز شده است.

این زندانیان پیشتر از بایت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند و گفته می‌شود در زمان بازداشت مسلح بوده‌اند.

هرانا روز گذشته از انتقال این زندانیان به سلول های انفرادی زندان ارومیه برای اجرای حکم اعدام خبر داده بود.

اعدام این افراد تا لحظه تنظیم این خبر از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.