تداوم بازداشت روح الله زیبایی، شهروند بهایی علیرغم وضعیت نامناسب جسمی

روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج علیرغم وضعیت نامناسب جسمی از جمله نداشتن یک کلیه و بخشی از کبد، همینطور آسیب دیدگی پا ناشی از تصادف اخیر کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج به سر می برد. وی روز گذشته تماس کوتاهی با خانواده خود داشته است. روح الله زیبایی در تاریخ ۱۲ مردادماه توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج علیرغم وضعیت نامناسب جسمی و سپری شدن ۴ روز کماکان در بازداشت به سر می برد.

در پی مراجعه روز دوشنبه خانواده ایشان به دادسرای کرج به آنها گفته شده بود که آقای زیبایی تماس خواهد گرفت.

وی روز گذشته و در چهارمین روز بی خبری طی تماس کوتاهی با خانواده خود گفته است که در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج نگهداری می شود. بازداشت و بازجویی آقای زیبایی در حالی ادامه دارد که وی پیشتر به دلیل بروز تصادف یکی از پاهای خود را از دست داده و محل جراحی به طور کامل بهبود پیدا نکرده است. این شهروند علاوه بر محل جراحی پا، به دلیل از دست دادن یک کلیه و بخشی از کبد نیز باید به طور مداوم تحت درمان و رسیدگی پزشکی باشد.

روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج روز شنبه ۱۲ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بازداشت این شهروند توسط هفت تن از نیروهای امنیتی و در منزل شخصی وی در باغستان کرج صورت گرفته بود. مامورین پس از بازداشت ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه و کامپیوتر شخصی ایشان را نیز ضبط کرده و با خود بردند.

لازم به ذکر است همزمان با بازداشت آقای زیبایی برخی رسانه های نزدیک به حکومت با اعلام خبر دستگیری یک شهروند بهایی در کرج، بدون اشاره به هویت وی، مدعی شده بودند که این فرد «از عناصر فعال و شاخص و وابسته به یکی از فرقه‌‌ها، در حاد کردن شرایط دشوار اقتصادی و حقوق بشر» بوده و خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از قول منابع نامعلومی این شهروند بهایی را به اخلال در فعالیت ارز و اقتصاد متهم کرده است.

گفتنی است منزل روح الله زیبایی پیشتر در دی ماه سال ۸۹ نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش و ضبط وسایل شخصی قرار گرفته و خود نیز احضار شده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.