به‌کارگیری پرسنل از اقلیتهای دینی در مهدهای کودک ممنوع اعلام شد / اسناد

سازمان بهزیستی کشور طی بخشنامه ای استخدام پرسنل از اقلیت های دینی در مهدهای کودک را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه آمده است که به کار گیری این افراد تنها در مهد کودک هایی مجاز است که به اقلیت های دینی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران، به‌کارگیری پرسنل از اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی کشور ممنوع اعلام شد.

در بند ۱۹ این بخشنامه که متن آن توسط مرکز اسناد حقوق بشر ایران منتشر شده، آمده است: “به کار گیری پرسنل از اقلیتهای دینی تحت هر عنوان در مهدهای کودک، به غیر از مهدهای مخصوص اقلیت های دینی، ممنوع می‌باشد”.

لازم به ذکر است که این بخشنامه شامل ۲۰ بند است و در ۶ خرداد ۱۳۹۸ از سوی سید منتظر شبر، سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، صادر شده است. متن کامل این بخشنامه در زیر آمده است.

با وجود اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها اقلیت‌های دینی یهودی، زرتشتی و مسیحی را به رسمیت می‌شناسد اما این قانون در دو اصل ۱۹ و ۲۰ بر رعایت حقوق تمام ایرانیان تاکید می‌کند: “مردم ایران از هر قوم و قبیله و که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود” و “همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند”.

سایر اقلیتهای دینی در ایران مانند بهائیان، بابیان، مندائیان، یارسان، ایزدیان، رائیلیان، بوداییان، هندوها و سیکها علیرغم داشتن پیروان، در قانون به رسمیت شناخته نشده‌اند. در این بین، آئین بهائی بزرگترین اقلیت دینی در ایران است که به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نهادهای بین‌المللی بارها مقامات جمهوری اسلامی را به اعمال محدودیت‌های سختی برای پیروان مذاهب غیر از مذهب رسمی حکومت متهم کرده‌اند.