آزادی زودهنگام سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی با گذراندن دو سوم از دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. وی با شکایت خانواده اولیای دم محسن روح الامینی یکی از جانباختگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به دو سال حبس تعزیری و با شکایت یکی از نمایندگان مجلس به ۶ ماه حبس محکوم شده و به زندان اوین منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از اعتماد آنلاین، امروز شنبه ۱۶ شهریورماه ۹۸، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران با گذراندن دو سوم از دوران محکومیت ۲ ساله خود از زندان اوین آزاد شد.

سعید مرتضوی با شکایت اولیای دم محسن روح الامینی، از جانباختگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به اتهام “معاونت در قتل عمد” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و از دوم اردیبهشت ماه ۹۷ به زندان اوین منتقل شده بود.

براساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، زندانی می‌تواند با احراز شرایطی و بعد از گذشتن دو سوم از دوران محکومیت خود، از زندان آزاد شود. با این حال درخواست‌ آزادی زندانیان سیاسی و یا مرخصی آن‌ها در بسیاری موارد با مخالفت دستگاه قضا روبرو می شود.

شکایت اولیای دم جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک، یکی از پرونده‌های مرتضوی بود که مرتضوی در ارتباط با شکایت اولیای دم مرحوم کامرانی‌فر به اتهام معاونت در قتل عمد در شعبه ششم دادگاه کیفری یک تبرئه شد و اولیاء دم مرحوم جوادی‌فر یکی دیگر از جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک نیز از شکایت خود علیه مرتضوی به اتهام معاونت در قتل عمد، صرف‌نظر کرد.

شکایت اولیای دم مرحوم روح‌الامینی یکی دیگر از پرونده‌های مطرح علیه مرتضوی به اتهام معاونت در قتل عمد بود که مرتضوی ابتدا در ارتباط با این شکایت به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. او همچنین به اتهام ورود غیرمجاز به منزل یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ۶ ماه حبس قطعی محکوم شد اما در ارتباط با شکایت عباس پالیزدار تبرئه گرفت.

نهایتاً اینکه مرتضوی دوم اردیبهشت امسال پس از صدور حکم جلب در ویلایی در شمال کشور دستگیر و برای تحمل دو سال و ۶ ماه حبس تعزیری راهی اوین شد.

لازم به ذکر است تنها محکومیتی که مرتضوی در پرونده دیگر خود در پرونده تامین اجتماعی داشت، تحمل ۱۳۵ ضربه شلاق بود که در اسفندماه سال گذشته با عفو اخیر آیت الله خامنه ای به مناسبت ۲۲ بهمن سال گذشته بخشیده شد.