علیرضا توکلی، با پایان دوره محکومیت از زندان اوین آزاد شد

صبح امروز، علیرضا توکلی، زندانی سیاسی و فعال تلگرامی محبوس در زندان اوین، پس از تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز جمعه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۷، علیرضا توکلی، فعال تلگرامی و زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین با پایان دوران محکومیت ۳۰ ماهه خود از  زندان آزاد شد.

در آذرماه سال جاری، دادستانی با اینکه بیشتر از ۲۸ ماه از مدت محکومیت ۳۰ ماهه علیرضا توکلی سپری شده بود، با آزادی مشروط و درخواست مرخصی وی مخالفت کرده بود.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، علیرضا توکلی در تاریخ ۳۱ تیر ماه با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به سید محمود علوی، وزیر اطلاعات حکم صادره علیه خود را ظالمانه خوانده بود.

علیرضا توکلی همراه با دو هم‌پرونده‌ای خود با نام‌های محمد مهاجر و محمد مهدی زمان صالح، فعالان تلگرامی هستند که در سال ۹۵ بازداشت و هر کدام به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. حکم زندان این افراد پس از اعتراض در دادگاه تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تجمیع یافته و اتهام توهین به مقدسات به عنوان اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شده و حکم هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافته است.

حکم این افراد در اسفندماه سال ۹۶ در جریان عفو عمومی از ۵ سال به دو سال و شش ماه حبس کاهش پیدا کرد.

آقای توکلی در زمان تحمل حبس  به بیماری‌هایی نظیر درد مفاصل و درد در ناحیه روده دچار بود و با وجود تجویز دارو توسط پزشک بهداری زندان، هیچ تغییری در شرایط او صورت نگرفت زیرا که برخی از داروهای مورد نیاز آقای توکلی خارجی بوده و باید از خارج از زندان تهیه می‌شد.