زخمی شدن سه کولبر در مناطق مرزی سردشت

سه کولبر در دو حادثه‌ی جداگانه در مناطق مرزی شهرستان سردشت در پی شلیک نیروهای مرزبانی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز دوشنبه ۳ دی‌ماه ۱۳۹۷، شلیک نیروهای مرزبانی سردشت به سوی جمعی از کولبران در این منطقه به زخمی شدن دو کولبر به نام‌های ابراهیم محمدرحیم، ۴٠ ساله و عطا محمدزاده، ۴٨ ساله منجر شد.

این دو کولبر که از اهالی شهرستان سقز هستند، جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستان قلادزه از توابع استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق منتقل شده‌اند.

هم‌زمان یک کولبر دیگر به نام «ستار خضری» ۳۶ ساله فرزند حامد در منطقه‌ی مرزی سردشت-رانیه از سوی همین نیروها مورد شلیک قرار گرفته و‌ به‌شدت زخمی شده است.

ستار خضری جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی مهاباد منتقل شده‌ است.

پیش‌تر در روز یکشنبه ۲ دی‌ماه نیز یک کولبر جوان در مناطق مرزی شهرستان سردشت در پی شلیک نیروهای مرزبانی زخمی و به بیمارستانی در ارومیه منتقل شد.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت‌بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می‌شوند.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.