پرونده متهمان حوزه کنترل جمعیت؛ احراز هویت یکی از شهروندان دو تابعیتی بازداشت شده / متهم هنوز وکیل ندارد

طی هفته گذشته تعدادی از شهروندان از جمله یک شهروند دو تابعیتی که در حوزه کنترل جمعیت فعالیت داشتند توسط نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شدند. دلیل بازداشت این افراد مغایر بودن فعالیت آنها با اجرای سیاست‌های حکومت ایران در زمینه افزایش جمعیت عنوان شده بود. رهبر ایران خواستار افزایش جمعیت است و سیاستهای تنظیم جمعیت و کنترل بارداری را توطئه‌ای از سوی “غربی”ها می‌داند. محمود بهزادی، وکیل دادگستری هویت یکی از افراد بازداشت شده را میمنت حسینی چاوشی، که یک استاد جمعیت‌شناسی دوتابعیتی است عنوان کرده است. وی با تأیید بازداشت این فرد به اتهام «نفوذ» می‌گوید “تا جایی من خبر دارم وی تاکنون از میان ۲۰ وکیلی که رئیس قوه قضاییه مشخص کرده وکیلی انتخاب نکرده است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، ششم آذرماه خبرگزاری فارس اعلام کرد یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضائی تعدادی از فعالین در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است.

در واکنش به این خبر، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در یادداشتی گفت: “اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد، برای شما همان حوزه محیط زیست فعلاً کافی است”.

در ادامه، روز گذشته روزنامه کیهان نیز با اعلام نام اختصاری میمنت حسینی چاوشی مدعی شد: «م.ح که یک جمعیت‌شناس دوتابعیتی است، توسط یاران گمنام امام زمان در ادامه برخوردها با عناصر نفوذی دشمن، طی عملیاتی موفق، هنگام خروج از کشور دستگیر شده است”.

سربازان گمنام امام زمان معمولا عنوانی است که در ادبیات مسئولین حکومت ایران به عوامل وزارت اطلاعات اطلاق می‌شود.

محمود بهزادی، وکیل دادگستری در این خصوص گفت: “بحثی که الان وجود دارد این است که افرادی که با این اتهام‌ها بازداشت می‌‌شوند بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند تنها از میان ۲۰ وکیلی که رئیس قوه قضاییه مشخص کرده‌اند دست به انتخاب وکیلی بزنند. بنابراین تا جایی من خبر دارم، میمنت حسینی چاوشی تاکنون از بین این افراد وکیلی انتخاب نکرده است”.

میمنت حسینی چاوشی جمعیت‌شناس ایرانی محقق در مؤسسه سیاست‌های عمومی دانشگاه ملی استرالیا است. در سال ۸۳ کتاب وی با عنوان «تحولات باروری در ایران» (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) توسط انتشارات وزارت‌ ب‍ه‍داش‍ت‌، درم‍ان‌ و آم‍وزش‌ پ‍زش‍ک‍ی‌ به چاپ رسید. این کتاب در سال ۸۹ به‌عنوان برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

لازم به ذکر است آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۱ تاثیر اجرای سیاست‌های کاهش رشد جمعیت را مخرب توصیف کرده و در سفر استانی به خراسان شمالی، ضمن گلایه از مسئولان گفته بود که همه از جمله خودش باید در پیشگاه خداوند به واسطه این موضوع طلب عفو کنند.

میمنت حسینی چاوشی

میمنت حسینی چاوشی