وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی: قاضی با لغو قرار بازداشت موکلم مخالفت کرد

سید علی اصغر حسینی وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی گفت که قاضی پرونده اسفندیار رحیم مشایی با درخواست تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه یا کفالت مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سید علی اصغر حسینی وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی عصر یکشنبه با اعلام این خبر گفت که موسی غضنفرآبادی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست ما برای تبدیل قرار بازداشت موکلم، نوشته هیچ دلیلی برای آزادی او وجود ندارد.

این وکیل دادگستری گفت: “هیچ دلیلی برای استمرار بازداشت مشایی وجود ندارد اما نمی‌دانیم اصرار دادگاه برای تبدیل نشدن قرار بازداشت موکل چیست”.

وی اضافه کرد: “یک ایراد حقوقی هم در این پرونده وجود دارد مبنی بر اینکه اتهام جوانفکر و مشایی یک عنوان اتهامی است و اگر جوانفکر در واخواهی، تبرئه شود باید این موضوع نسبت به موکل من نیز اجرا شود”.

حسینی ادامه داد: “فعلاً یک تجدیدنظر خواهی کلی کرده‌ایم و لایحه تکمیلی خود را که شامل ایراد به حکم صادره است، متعاقبا به دادگاه تجدیدنظر ارائه می‌کنیم”.

پیشتر حسینی در یادداشتی نوشته بود که لایحه تجدیدنظرخواهی از حکم صادره علیه آقای مشایی را در دادگاه انقلاب ثبت کردم. طبق قانون، دادگاه تجدیدنظر باید مجدداً جلسه‌ی رسیدگی برگزار و به پرونده رسیدگی نماید.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران چهارشنبه ۲۱ شهریور با اعلام جزییات حکم صادره برای مشایی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: در سه فقره عنوان اتهامی رحیم‌مشایی دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس، در رابطه با تبلیغ علیه نظام به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و همچنین به اتهام توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس محکوم شد.

وی همچنین گفت: “از آنجایی که اتهامات اسفندیار رحیم مشایی سه فقره اتهامی بود در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دادگاه الزاما می‌بایست در مورد هر یک از عناوین اتهامی حداکثر مجازات قانونی را مورد حکم قرار می‌داد. بدیهی است که با توجه به تعدد اتهامات و آرای صادره، مجازات اشد (۵ سال حبس) در صورت تایید از ناحیه دادگاه تجدید نظر استان قابلیت اجرا را خواهد داشت”.

گفتنی است که روز یکشنبه ۱۱ شهریورماه ۹۷، آخرین جلسه محاکمه اسفندیار رحیم مشایی به ریاست قاضی غضنفرآبادی برگزار شد. در این جلسه آقای مشایی بارها تاکید کرد که دادگاه صلاحیت ندارد.

پیشتر اسفندیار رحیم مشایی در اولین جلسه دادگاە به نشانه اعتراض پیراهنش را درآورد و به سویی پرت کرد؛ صداوسیما صدای آقای مشایی را سانسور کرد.

رحیم‌مشایی طی نامه‌ای سرگشاده دادگاه برگزار شده را فرمایشی خواند و گفت که حضور وی در دادگاه با زور و اجبار بوده است.

روز ۲۶ اسفند سال ۹۶ بود که دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه اعلام کرد: «حسب دستور قضایی بازپرس دادسرای عمومی تهران اسفندیار رحیم‌مشایی توسط مأمورین پلیس دستگیر و به‌منظور انجام تحقیقات بازداشت شد.»

رحیم مشایی دو روز پیش از بازداشت خود با حضور مقابل سفارت انگلستان در تهران، حکم حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم را آتش زد و در صحبت‌های خود دستگاه قضایی را متهم به گرفتن دستور از انگلیس و ملکه انگلیس برای صدور این حکم کرد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان دهم تیر ماه سال جاری اعلام کرد که کیفرخواست پرونده مشایی با سه عنوان اتهامی صادر شده است.