تداوم بازداشت آرش کیخسروی علیرغم پایان مدت قرار بازداشت یک ماهه

وکیل مدافع آرش کیخسروی، وکیل دادگستری با اشاره به پایان مدت یک ماهه بازداشت موکلش گفت که منتظر تصمیم بازپرس هستیم که آیا بازداشت کیخسروی ادامه دارد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، ابوذر نصراللهی در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهار کرد: “امروز به دادسرا رفتم و با توجه به اینکه مهلت بازداشت یک ماهه آرش کیخسروی به پایان رسیده، اما بازپرس تا این لحظه تصمیمی نگرفته است”.

وی افزود: “سابق بر این هم ما تقاضای فک قرار بازداشت موقت ایشان را ارایه کردیم و به لحاظ اینکه تحقیقات مقدماتی توسط ضابط به پایان رسیده و بر اساس قانون،‌ بازپرس هم ۵ روز فرصت داشت در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری کرده و تصمیم وی هم ظرف ۱۰ روز توسط ما قابلیت اعتراض دارد که در این خصوص نیز تا این لحظه ابلاغی به ما صورت نگرفته است”.

وکیل مدافع آرش کیخسروی خاطرنشان کرد: “بر اساس ماده ۲۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری اگر متهم موجبات بازداشت را مرتفع بداند می‌تواند فک قرار بازداشت یا تبدیل آن را تقاضا کند”.

نصراللهی یادآور شد: “با توجه به اینکه مهلت یک ماهه بازداشت آقای کیخسروی تمام شده بازپرس باید تصمیم بگیرد که آیا این بازداشت ادامه دارد یا خیر و در صورتی که دلیلی برای ادامه بازداشت نمی‌بیند این موضوع را صراحتاً بیان کرده و به ما هم ابلاغ کند”.

وی گفت: “ما هم به این موضوع حق اعتراض داریم و هم آن بحث فک قرار که موضوع دیگری است یعنی دو عنوان برای آزادی ایشان وجود دارد که فعلاً بازپرس در مرخصی حضور دارد”.

لازم به یادآوری است که پیشتر ابوذر نصراللهی وکیل مدافع آرش کیخسروی از آزادی پیام درفشان و فرخ فروزان خبر داده بود و گفت که “دستور آزادی پیام درفشان با قرار وثیقه ۱۱۰ میلیون تومانی و فرخ فروزان با قرار وثیقه ۱۲۰ میلیون امضاء شد و این دو وکیل از نظر قضایی در حال حاضر آزاد هستند”.

لازم به اشاره است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای از مقامات ایران خواسته بود که سرکوب مدافعان حقوق بشر را پایان بخشد و فوراً این مدافعان حقوق بشر را که ظاهراً به صرف انتقادهای مسالمت‌آمیزشان دستگیر شده‌اند آزاد کنند.

پیشتر نیز سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در واکنش به سرکوب جامعه مدنی و بازداشت‌های غیرقانونی وکلا و فعالان حقوق بشر در روزهای اخیر، از مقامات ایرانی درخواست کرد تا این افراد را فورا آزاد کرده و تضمین کنند که هر فرد بازداشت شده از زمان دستگیری به وکیل دسترسی داشته باشد.

آرش کیخسروی همراه با قاسم شعله سعدی دو وکیل دادگستری، ۲۷ مردادماه در پی حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی که در اعتراض به نظارت استصوابی و قرارداد دریای خزر در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حاضر شده بودند، بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.

این دو وکبل دادگستری پس از گذشت سه روز با لباس زندان و پابند و دست‌بند به دادسرای اوین منتقل شده و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت یک ماهه به زندان تهران بزرگ بازگردانده شدند. اتهام این افراد اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است.