در سیزدهمین سال حبس؛ محمدامین عبداللهی به شلاق محکوم شد

– محمدامین عبداللهی، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی بیرجند در پرونده جدیدی که به دلیل تعلل در بازگشت به زندان پس از مرخصی برای وی مفتوح شده، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی بیرجند به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. این زندانی همچنین به مدت ۶ ماه از مرخصی محروم شده است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدامین عبداللهی، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی بیرجند در پرونده جدیدی که علیه وی مفتوح شده، در تاریخ ۲۵ مردادماه توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی بیرجند به ریاست قاضی محبتی به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

این پرونده به علت تعلل در بازگشت به زندان پس از اعزام به مرخصی مفتوح شده است همچنین بر اساس حکم صادره، آقای عبداللهی که در بند ۱۰۱ زندان بیرجند نگهداری می‌شود به مدت ۶ ماه از امکان اعزام به مرخصی محروم شده است.

لازم به توضیح است حسب ماده ۵۴۷ قانون مجازات اسلامی هر زندانی که از زندان یا بازداشتگاه فرار نماید به شلاق تا(۷۴) ضربه یا سه تا شش ماه حبس محکوم می‌شود. تبصره این ماده می افزاید زندانیانی که مطابق آیین‌نامه زندانها به مرخصی رفته و خود را در موعد مقرر بدون عذر موجه معرفی ننمایند فراری‌ محسوب و به مجازات فوق محکوم می‌شوند.

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به این زندانی به هرانا گفت “درخواست آزادی مشروط وی نوشته شده اما به دلیل نامعلومی هفته گذشته در شورا مطرح نشده است”.

لازم به ذکر است، محمدامین عبداللهی که به علت دردهای مزمن در نواحی گردن، کلیه، چشم و درد در ناحیه روده بزرگ (مشکوک به آپاندیس)  که بسیاری از آن‌ها بر اثر اعتصاب غذا در سال ۹۵ به وجود آمده بود در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، در خردادماه در شهر بوکان بازداشت و برای تحمل ادامه حبس به زندان بیرجند بازگردانده شد.

آقای عبدالهی اهل بوکان، پاییز سال ۱۳۸۴ بازداشت و پس از ۱۵ ماه بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق همکاری مؤثر و مسلحانه با احزاب کرد و نیز تبلیغ علیه نظام، محاکمه و در مجموع به ۱۸ سال زندان و تبعید به زندان طبس محکوم شد، وی پس از گذراندن مدتی در زندان‌های ارومیه و مهاباد به زندان طبس و سپس بیرجند تبعید شد و پس از گذراندن بیش از دو ماه در قرنطینه زندان بیرجند به بند عمومی این زندان انتقال یافته است.