گزارشات ضد و نقیض از آخرین وضعیت طرح “حضور اقلیت‌ها در شوراها”

در حالیکه محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است طرح حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر هنوز در صحن مجمع بررسی نشده اما یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت این طرح دو هفته پیش به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد، حتی موافقان و مخالفان صحبت کردند اما به رأی‌گیری نرسید. این طرح به بهانه دستور شورای نگهبان مبنی بر تعلیق سپنتا نیک نام عضو شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بود او مطرح شد و هدف آن فراهم کردن زمینه حضور منتخب مردم فارغ از مواردی چون تعلق دینی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد آنلاین، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت “امیدواریم که سپنتا نیکنام بتواند در شورای شهر یزد حضور یابد. باید صبر کرد تا مجمع نظرش را اعلام کند و به احتمال زیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر مجلس مبنی بر حضور اقلیت‌ها در شوراها موافقت خواهد کرد”.

این منبع آگاه گفت که نظر کمیسیون سیاسی درباره طرح حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر مثبت بوده اما نظر کمیسیون حقوقی با ریاست صادق آملی‌لاریجانی منفی است.

او همچنین اعلام کرد چون ایراد شورای نگهبان به طرح مجلس ایراد فقهی بوده برای تأیید به دو سوم آرا در صحن مجلس نیاز دارد و این مساله کار را با مشکل مواجه کرده است.
گفتنی است طرح حضور اقلیت‌ها در انتخابات شورای شهر بعد از اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است تا این نهاد سرنوشت اقلیت‌ها و مهم‌تر از آن سرنوشت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد را مشخص کند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس: مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌ احتمال‌زیاد با حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر موافقت می‌کند، امیدواریم سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد برگردد

محمدجواد کولیوند نماینده البرز در مجلس و رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در خصوص آخرین وضعیت حضور اقلیت‌ها در شوراها، گفت: “مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه‌ای را برای حضور اقلیت‌ها در شوراها برگزار کرد و در این جلسه نظرات دو کمیسیون قضایی و سیاسی مجمع مطرح شد”.

او ادامه داد: “کمیسیون سیاسی مجمع نظریه‌ای داده بود مبنی بر اینکه ما طرح اصلاح قانون شوراها را بپذیریم اما نظر شورای نگهبان از دوره بعد اجرا شود. ولی به هر شکل مجمع این طرح را به کمیسیون سیاسی برگرداند تا بعد از اصلاحاتی رأی نهایی را بدهد”.

این نماینده مجلس تاکید کرد: “کمیسیون در حال نهایی کردن نظر خود است و احتمالاً شنبه آینده و یا شنبه بعد از آن این طرح به صحن مجمع می‌آید تا رأی نهایی انجام شود”.

کولیوند گفت: “با این اوضاع و تصمیمی که احتمالاً مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گیرد سپنتا نیکنام می‌تواند در شورای شهر یزد حضورداشته باشد. البته هنوز مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی نداده است اما به نظر می‌رسد که نظر کمیسیون سیاسی که به صحن مجمع می‌آید رأی می‌آورد”.

لازم به یادآوری است که پیشتر اعضای مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی خواستار توقف حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد شدند.