معوقات مزدی کارگران در ۶ واحد صنفی

کارگران خدمات شهری شهرداری قم، کارگران شاغل در مجموعه شهرداری صفادشت و سازمان‌های وابسته به آن، کارگران معدن یورت، کارگران شرکت جنگل شفارود در استان گیلان، بازنشسته‌های پتروشیمی آبادان و کارگران شاغل در «ایران چوکا» شهرستان رضوان شهر استان گیلان از معوقات مزدی چند ماهه خود خبردادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم، با تأیید عقب افتادن ۲ ماهه حقوق کارگران شهرداری قم، گفت: “تا ۴ روز آینده این حقوق معوقه را پرداخت می‌کنیم”.

سیدمحسن میرهادی ضمن تأییدعقب افتادن ۲ ماه از حقوق کارگران خدمات شهری شهرداری قم، اظهار داشت: “تا ۴ روز آینده حقوق ۲ ماهه و معوقه کارگران خدمات شهری شهرداری قم را پرداخت خواهیم کرد”.

وی خاطرنشان کرد: “البته در مسئله پرداخت حقوق کارگران خدمات شهری شهرداری قم، یک فرصت یک‌ماهه برای جمع آوری صورت وضعیت پیمانکاران وجود دارد؛ چرا که باید ابتدا این صورت وضعیت‌ها جمع آوری شود تا پرداخت حقوق داشته باشیم”.

مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم، افزود: “البته از طرفی مشکل عقب افتادن حقوق کارگران شهرداری به این جهت رخ داد که با عید نوروز روبرو بودیم و همین طور توافقاتی باید با پیمانکاران جدید صورت می گرفت که همین دو مسئله باعث این مشکل شد و زمان را طولانی کرد”.

وی گفت: “الان در حدود یک سال می شود که سعی کردیم حقوق کارگران را از ۱۵ تا ۲۰ هر ماه در هر ۸ منطقه شهری قم، به صورت مرتب پرداخت کنیم و این تأخیر ایجاد شده بخاطر همان دو مشکلی بود که به آن اشاره شد”.

میرهادی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که آیا شهرداری قم نباید نظارت کافی بر پیمانکاران خود داشت تا این کارگران در شب عید بدون حقوق نمانند و دست خالی نزد خانواده باز نگردند؟ گفت: “همه هم و غم ما این است که در هر شرایطی حقوق این افراد پرداخت‌شود؛ ولی ما هر ماه با یک ماه تأخیر این حقوق‌ها را پرداخت می کنیم و این به جهت تعیین صورت وضعیت ها و تنظیم صورت های مالی است”.

وی با بیان این که در حال حاضر ۷ پیمانکار در ۸ منطقه شهری فعالیت دارند، گفت: “در مجموع ۱۶۰۰ کارگر خدمات شهری شامل پاکبانان (رفتگران) و پیک‌های بهداشت (کارگران همراه ماشین جمع‌آوری زباله) وجود دارند که متأسفانه حقوق شان عقب افتاده اما انشاءالله در همین چند روز آینده پرداخت حقوق شان انجام می شود”.

مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم، تأکید کرد: “تمام هم و غم ما این است که حقوق کارگران زحمت کش شهرداری قم، به صورت نظام مند و منظمی به ایشان پرداخت شود”.

وی در پایان سخنان خود در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص نامشخص بودن وضعیت بیمه‌ای کارگران خدمات شهری شهرداری قم هم گفت: “البته بیمه این کارگران به صورت مرتب انجام می شود اما ممکن است برخی شرکت های خدماتی با تأخیر اسامی کارگران شان را به بیمه ارسال کنند”.

مزایای اضافه‌کاری کارگران شهرداری صفادشت کامل پرداخت نمی‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، کارگران شاغل در مجموعه شهرداری صفادشت و سازمان‌های وابسته به آن، از اجرا نشدن قانون کار درخصوص محاسبه مزایای اضافه‌کاری و شب‌کاری خود خبر می‌دهند.

کارگر ان شاغل در مجموعه شهرداری صفادشت و سازمان‌های وابسته به آن، در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: “باوجود اجباری بودن اضافه‌کاری و کار شبانه، کارفرما مزایای مزدی ما را به صورت کامل پرداخت نمی‌کند. این ادعا درحالی است که برابر مواد ۵۸ و ۵۹ قانون کار باید بابت هر ساعت کار اضافی ۴۰ درصد و بابت هر ساعت کارشبانه ۴۰ درصد مزد بیشتر پرداخت کرد”.

به گفته کارگران، جدا از این مسئله شهرداری صفادشت حقوق و بیمه کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند و در عین حال سقف اضافه‌کاری و تعطیل کاری آن‌ها نیز از ماهانه ۱۴۰ ساعت به حداقل ۴۰ ساعت کم شده است.

آنها با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما پرداخت نشدن مزایایی است که اعضای شورای اسلامی شهر آن را مصوب کرده‌اند، افزودند: “این مزایا شامل پاداش آخر سال، مناسبت‌ها و اعیاد‌ مذهبی است که شهرداری حدودا دو سال است علارغم وعده‌هایی که به کارگران می‌دهد از پرداخت آن به کارگران خوداری می‌کند”.

کارگران با بیان اینکه حقوق دریافتی ما مخارج زندگی خانوادگی‌مان راتامین نمی‌کند، افزودند: “با کاهش اضافه‌کاری‌ها و حذف مزایای عرفی و مصوب شورای اسلامی برای تامین مخارج دچار مشکل شده‌ایم”.

کارگران معدن یورت بیش از ۵ ماه حقوق معوقه دارند

به گزارش خانه ملت، مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، نماینده مردم آزادشهر در مجلس با انتقاد از اینکه کارگران معدن یورت بیش از ۵ ماه حقوق معوقه دارند، گفت: “پیمانکار تنها به فکر سودآوری و منفعت اقتصادی است”.

علیرضا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر در سال گذشته و جان باختن ۴۳ نفر از معدن چیان، گفت: “متاسفانه از این حادثه درس عبرت نگرفته نشد و به رعایت استانداردها و ایمنی در معدن بی توجهی می شود؛ البته هر چند بعد از حادثه خدماتی به کارگران این معدن ارائه شد اما پس از ۶ ماه این خدمات رسانی متوقف شد”.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه کارگران معدن یورت بیش از ۵ ماه حقوق معوقه دارند و بیمه آنها ناقص پرداخت می شود، تصریح کرد: “البته مشکل کارگران حقوق معوقه نیست بلکه عدم ایمنی معدن است این در حالی است که بخش خصوصی نیز هیچ توجهی به رعایت استانداردها ندارد”.

وی با یادآوری تلاش برای پیگیری مشکلات کارگران معدن یورت از طریق وزارت صنعت، افزود: “این پیگیری ها هنوز به نتیجه نرسیده است”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه استانداردهای ایمنی در معدن یورت زمستان آزادشهر رعایت نمی شود، گفت: “به صورت جدی نیاز است ایمنی در معادن توسط دولت انجام شود زیرا پیمانکار به هیچ وجه به این مهم توجه نداشته و به فکر سودآوری و منفعت اقتصادی خود است نه جان کارگران”.

ابراهیمی تصریح کرد: “وزارت صنعت، معدن وتجارت تاکنون نتوانسته گامی جدی در جهت رفع مشکلات کارگران بردارد و از سویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکنون ورودی جدی به حوزه تامین اجتماعی و بیمه این قشر نداشته است”.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کار در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، گفت: “در این رابطه خلاء قانونی نداریم و کار در معدن جزو مشاغل سخت است اما بخش خصوصی خود را ملزم به رعایت قانون نمی داند؛ در این رابطه نیاز است وزارت تعاون، صنعت و معدن و شورای عالی معادن به مشکلات کارگران معدن توجه بیشتری داشته باشند”.

تاخیر ۵ ماهه در پرداخت دستمزد ۶۰۰ کارگر شرکت جنگل شفارود

به گزارش ایلنا، مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، پرداخت مطالبات مزدی حدود ۶۰۰ کارگر شرکت جنگل شفارود در استان گیلان، ۵ ماه به تاخیر افتاده است.

کارگران شاغل در مجموعه شرکت سهامی جنگل شفارود واقع در استان گیلان هنوز دستمزد ۵ ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

این کارگران می‌گویند: “کارفرما مدعی‌ست مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آن‌ها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است. در عین حال این کارگران نگران امنیت شغلی خود با اجرای طرح «تنفس جنگل» ازسوی منابع طبیعی و جنگل‌بانی هستند”.

به نقل از کارگران شرکت جنگل شفارود که در زمینه چوب و تامین بخشی از نیاز صنایع سلولزی کشور در منطقه رضوان شهر استان گیلان فعالیت دارد، گفته می‌شود؛ در شش ماه گذشته با اجرای این طرح (تنفس جنگل) فعالیت آنان رونق سابق را نداشته و کارفرما از مدت‌ها قبل ناچار شده است بخش زیادی از فعالیت شرکت را کاهش دهد.

به گفته کارگران، پیش از این مطالبات کارگران این شرکت به ۷ ماه می‌رسید که کارفرما اواخر سال گذشته (۹۶) با تامین منابع مالی بخش از آن را به حساب کارگران پرداخت کرد.

آنان با بیان اینکه کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: “علاوه بر مطالبات مزدی کاهش تولیدات این کارخانه؛ تهدیدی بر امنیت شغلی کارگران قراردادی و رسمی کارخانه شده است”.

همچنین کارگران شرکت جنگل شفارود در خصوص پیگیری مطالبات مزدی خود گفتند: “سال قبل برای پیگیری مطالبات معوقه خود چندین تجمع اعتراض در محوطه شرکت انجام دادند که به نوعی مشکلات خود را در نتیجه دریافت نکردن ۷ ماه مزد معوقه به گوش مسئولان برسانیم. با این حال همه مسئولان شهرستانی از وضعیت کارگران این شرکت مطلع هستند”.

تلاش خبرنگار ایلنا برای شنیدن پاسخ مسئولان شرکت جنگل شفارود تا لحظه ارسال خبر بی‌نتیجه باقی مانده است.

نارضایتی بازنشسته‌های پتروشیمی آبادان از تاخیر در پرداخت مطالبات

به گزارش ایلنا، مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، بازنشسته‌های پتروشیمی آبادان از عدم پرداخت معوقات مزدی خود انتقاد دارند.

یکی از این بازنشستگان که به همراه دیگر همکاران خود روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای پیگیری این مساله به فرمانداری آبادان مراجعه کرده‌ است، می‌گوید: “معمولاً مستمری بازنشستگی ما با تاخیر پرداخت می‌شود و صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت که مسئول پرداخت مستمری‌های ماست، می‌گوید کارفرما (پتروشیمی آبادان) در پرداخت سهم خود تعلل می‌کند”.

از قرار معلوم، مشکل اصلی، عدم پرداخت چهار درصد سهم کارفرما برای بازنشستگی پیش از موعد است که باعث می‌شود مستمری‌های بازنشستگان پیش از موعد پتروشیمی آبادان با تاخیر پرداخت شود.

این بازنشسته با بیان اینکه هزینه‌های زندگی ما بازنشستگان بالاست و تاخیر در پرداخت مستمری‌ها، زندگی ما را با دشورای مواجه می‌کند، گفت: “از فرمانداری آبادان و مقامات مسئول می‌خواهیم به مشکلات ما بازنشستگان پتروشیمی که سالها در یک شغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار بوده‌ایم، رسیدگی کنند و نگذارند حقوق ما ضایع شود”.

کارگران «ایران چوکا» دست‌کم سه ماه مزد طلبکارند

به گزارش ایلنا، مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، کارگران شاغل در «ایران چوکا» واقع در کیلومتر ۱۰ شهرستان رضوان شهر استان گیلان مدعی هستند دست‌کم سه ماه دستمزد از کارفرمای خود طلبکارند.

به گفته کارگران «ایران چوکا» حدود هزار کارگر در این واحد تولیدکننده انواع کاغذ مشغول کارند که از بهمن ماه سال ۹۶ دستمزد آن‌ها به تاخیر افتاده و مشکلاتی نیز در خصوص بیمه تامین اجتماعی آنها وجود دارد.

این منابع کارگری با یادآوری اینکه مدیریت این مجموعه مانند سایر بنگاه‌های اقتصادی در چند سال گذشته برای تامین منابع مالی با چالش‌هایی روبرو بوده است، افزود: “نگرانی کارگران از این است که مبادا با استمرار وضعیت فعلی این کارخانه‌ها، معوقات مزدی آن‌ها در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند به همین دلیل روز شنبه (۱۵ اردیبهشت ماه) کارگران به‌صورت خودجوش یک تجمع اعتراضی در محل کار خود برپا کردند”.

کارگران با تاکید بر پیگیری مسئولان استانی درمورد وضعیت کارخانه «ایران چوکا» و کارگرانش گفتند: “امیدوار بودیم با تغییرات مدیریتی که به‌وجود آمده، مشکلات این قطب تولیدکننده کاغذ برطرف شده و سطح تولید افزایش پیدا کند و درنتیجه مشکلات کارگران از قیبل تاخیر‌های متداول در پرداخت مطالبات مزدی نیز برطرف شود”.