آزادی یک شهروند بهایی در اصفهان همزمان با بازداشت یک شهروند بهایی دیگر در مشهد

– صبا گلشن، شهروند بهایی ساکن اصفهان که روز دوشنبه پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان اصفهان آزاد و ساعتی بعد مجددا به زندان بازگردانده شده بود، روز سه‌شنبه به صورت مشروط آزاد شد. در خبری دیگر ساعاتی پیش یک شهروند بهایی دیگر به نام کاویز نوزدهی در مشهد بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبا گلشن، شهروند بهایی ساکن اصفهان روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان اصفهان آزاد شد.

صبا گلشن، شهروند بهایی

آقای گلشن روز دوشنبه در ابتدا به همراه شهرام اشراقی دیگر هم‌پرونده‌ خود آزاد اما ساعتی بعد طی تماس مجدد از زندان مبنی بر اینکه باید به زندان مراجعه کنند، به زندان بازگردانده شدند. ایشان در نهایت روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به طور مشروط از زندان آزاد شدند.

آقای گلشن در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۹۱ همراه با تعدادی دیگر از شهروندان بهائی طی یک اقدام هماهنگ و با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منازلشان در شهر اصفهان بازداشت شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در دادگاهی در یزد، همراه با ۱۹ شهروند بهایی دیگر مجموعا به ۵۸ سال حبس محکوم شدند.

لازم به ذکر است در زمان بازداشت آقای گلشن، ماموران ضمن تفتیش کامل منزل وی کلیه کتاب‌ها، کامپیوتر، سی‌دی‌ها و سایر لوازم شخصی خانواده‌شان را با خود برده بودند.

کاویز نوزدهی

در خبری دیگر، ساعاتی پیش یک شهروند بهایی به نام کاویز نوزدهی در مشهد بازداشت شد.

گزارش شده که در هنگام بازداشت آقای نوزدهی منزل ایشان تفتیش و لوازم شخصی، کامپیوتر، کتاب‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان ضبط شده است.

آقای نوزدهی پیش از این نیز در سال ۸۹ به دو سال حبس تعزیری محکوم و مدت ۲ سال را در زندان وکیل آباد مشهد سپری کرده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.