پس از گذشت ۳ روز؛ اعتصاب خشک حمید بقایی همچنان ادامه دارد

 حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق ایران در تاریخ ۲۲ اسفندماه توسط پلیس تهران برای اجرای حکم صادره از جمله ۱۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی بازداشت و به زندان منتقل شد. وی معتقد است که در پرونده وی دخل و تصرف شده و کاملا بی‎گناه است و از زمان انتقالش به زندان اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده است. منابع خبری نزدیک به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق که از نزدیکان بقایی محسوب میشود گفته اند حمید بقایی از تاریخ ۸ فروردین ماه اعتصاب غذای خود را به اعتصاب خشک تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید بقایی معاون سابق محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران از زمان بازداشت خود از تاریخ ۲۲ اسفندماه دست به اعتصاب غذا زده است.

کانال های خبری نزدیک به محمود احمدی نژاد عنوان کرده اند این زندانی از روز ۸ فروردین ماه اعتصاب غذای خود را به اعتصاب خشک تبدیل کرده است و از نوشیدن آب خودداری می کند.

کانال تلگرامی دولت بهار نزدیک به محمود احمدی نژاد در رابطه با آخرین وضعیت این زندانی نوشت “خبرهای دریافتی حاکی از آن است که پزشکان معتمد سازمان پزشکی قانونی با مراجعه به زندان اوین و معاینه آقای حمید بقایی، آسیب دیدگی شدید کلیه های وی را مورد تایید قرار داده و خواستار انتقال وی به بیمارستانی مجهز در خارج از زندان شده اند.

گفته می شود با وجود تاکید و تصریح پزشکی قانونی بر ضرورت درمان فوری آقای حمیدبقایی، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران با انتقال وی به بیمارستان مخالفت کرده است.

آقای بقایی هجده روز است که در اعتراض به ظلم بزرگ دستگاه قضایی در صدور حکم ظالمانه دهها سال زندان برای اتهامات دروغین و بی پایه و اساس نسبت داده شده به وی، دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای بقایی طی سه روز گذشته از نوشیدن آب هم خودداری کرده است.”

کانال محمود احمدی نژاد در پایان گزارش خود از وضعیت اخیر بقایی تاکید کرده است “مخالفت دادستان تهران با انتقال آقای حمید بقایی به بیمارستانی خارج از زندان، به هیچ وجه متکی به قانون نیست و این رفتار، شائبه انگیزه های شخصی را تقویت می کند.”

تعقیب قضایی حمید بقایی و دیگر نزدیکان رئیس جمهور سابق ایران پس از آن آغاز شد که محمود احمدی نژاد علیرغم نزدیکی اولیه و برخورداری از حمایت‌های علنی رهبری ایران، پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش هدف برخورد قضایی قرار گرفت. احمدی نژاد پرونده قضایی علیه خود و همکارانش را سیاسی می‌داند.

چند روز بعد از دستگیری آقای بقایی، اسفندیار رحمی مشایی، معاون سابق محمود احمدی‌نژاد هم در پی آتش زدن حکم آقای بقایی در مقابل سفارت بریتانیا در تهران، بازداشت شد.

پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که روز شنبه ۲۶ اسفندماه بر اساس دستور قضایی بازپرس دادسرای عمومی این شهر، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق این کشور توسط مامورین پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شده است.

یکی از اتهامات خبرساز آقای بقایی دریافت میلیون‌ها یورو از سپاه پاسدران “برای امور مربوط به کشورهای آفریقایی” و اختلاس این پول‌ها است.

حمید بقایی پس از تأیید حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر استان تهران و قطعیت آن، روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند برای اجرای حکم، دستگیر و به زندان منتقل شد. آقای بقایی به پانزده سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق محکوم شده است.

آقای احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر بارها به رهبر ایران نامه نوشته که انتقاد شدید از قوه قضاییه و ریاست آن تقریبا در همه آنها تکرار شده است.

احمدی نژاد در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه ۹۶ با انتقاد از مرگ بازداشت شدگان در زندان‌های ایران گفته بود که هیچ نهادی حتی رهبر این کشور پاسخگوی شکایت‌ها از قوه قضاییه نیست.