معوقات مزدی کارگران در دو واحد صنفی

کارگران کارخانه «پارس پامچال» در استان قزوین می‌گویند که از کارفرمای این واحد صنعتی با احتساب اسفند، ۷ ماه حقوق معوقه، عیدی و پاداش پایان سال طلبکارند. همچنین کارگران کارخانه «صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر» در استان خراسان جنوبی، اعلام کردند که ۴ ماه حقوق به همراه عیدی و سنوات از کارفرمای این واحد تولیدی- صنعتی طلبکارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، حدود ۶۰ کارگر کارخانه “پارس پامچال” با احتساب اسفند، ۷ ماه حقوق معوقه، عیدی و پاداش پایان سال طلبکارند.

کارگران کارخانه «پارس پامچال» در استان قزوین می‌گویند که از کارفرمای این واحد صنعتی تا ۷ ماه معوقات مزدی، عیدی و پاداش پایان سال طلبکارند.

کارگران این کارخانه می‌گویند؛ آخرین دستمزدی که دریافت کرده‌اند حدودا ۴۵ روز پیش و مربوط به دستمزد مرداد ماه بوده است.

آنها با تاکید بر پیگیری مسئولان استانی درباره وضعیت کارخانه «پارس پامچال» و کارگرانش می‌گویند که جدا از معوقات مزدی، کارفرما در پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگران کوتاهی کرده، به همین دلیل دفترچه‌های درمانی آنها از مدتها قبل فاقد اعتبار شده است.

آنها مدعی‌اند؛ کارفرمای کارخانه پارس پامچال نسبت به پرداخت معوقات مزدی کارگران به‌رغم آنکه این واحد صنعتی در زمینه تولید و فروش محصولات خود مشکلی ندارد، بی‌توجه است به همین دلیل کارگران نگرانند در آستانه سال نو نتوانند مطالبات مزدی خود را دریافت کنند.

کارگران این واحد یادآور شده‌اند که در اعتراض به شرایط موجود بارها مشکلات خود را به مسئولان شهرستانی و استانی انتقال داده‌اند اما همچنان در عملکرد کارفرما تغییری مشاهده نکرده‌اند.

به گفته کارگران این کارخانه؛ اکثر صاحبان بنگاه‌های صنعتی برای استفاده از تسهیلاتی که دولت برای واحدهای بحران‌زده در نظر گرفته، سعی دارند واحد تحت مدیریتی خود را بحرانی نشان دهند و یکی از این روش‌ها، پرداخت نکردن چند ماهه مطالبات مزدی کارگران است که در این حالت کارگر با افزایش فشار مالی و روانی، تصمیم به اعتراض و برگزاری تجمع می‌گیرد.

به ادعای کارگران، کارفرمای پارس پامچال مدتها قبل حدود ۲ میلیارد تومان از کارگروه رفع موانع تولید و کمیته رفع مشکل واحدهای بحران‌زده وام دریافت کرده اما همه مبلغ را به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، بابت بدهی مالی خود به یکی از بانک‌ها پرداخت کرده است.

کارگران تصریح کردند که تمایلی برای انجام اجتماعات صنفی در محوطه کارخانه و مقابل ساختمان نهادهای دولتی ندارند و ترجیح می‌دهند به شیوه‌های دیگر مطالبات خود را طلب کنند.

در تاریخ یکم آبان ماه سال‌جاری، حسین مرزی (مدیرعامل کارخانه پارس پامچال) ادعای کارگران را خلاف واقع خوانده و گفته بود: “دستمزد کارگران تنها هرچند ماه یکبار عقب وجلو می‌شود”.
چهار ماه مزد و عیدیِ کارگرانِ صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر پرداخت نشده است

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶،تعدادی از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک نیلوفر از به تعویق افتادن چهار ماهه حقوق و عیدی خود خبر دادند.

کارگران کارخانه «صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر» در استان خراسان جنوبی در تماس با خبرنگار ایلنا، اعلام کردند که ۴ ماه حقوق به همراه عیدی و سنوات از کارفرمای این واحد تولیدی- صنعتی طلبکارند.

کارگران در ادامه افزودند: فرمانداری و استانداری و دوستان اداره کار در کنار مدیریت کارخانه پیگیر عقب‌افتادگی حقوق در کارخانه کاشی و سرامیک نیلوفر هستند.

این کارگران چندین عامل را در به تعویق افتادن حقوق خود عنوان کردند: بخش عمده‌ای از معوقات ما مربوط به فروش نرفتن محصولات تولیدی و همچنین مطالباتی است که از نمایندگان فروش در خارج از کشور داریم. در حال حاضر، طلب کارخانه در بازار (داخلی و خارجی) چند برابر مطالبات ما است. درواقع مدیریت کارخانه درحال چانه‌زنی برای وصول مطالبات تولیدات فروش رفته خود در بازارهای داخلی و خارجی است که بتواند عقب‌ماندگی حقوق کارکنان را بپردازد و گام‌های مثبتی نیز در این زمینه برداشته شد. البته شرایط بد اقتصادی نیز تاثیر مستقیم بر عقب‌ماندگی حقوق ما داشته است. از آنجاکه تولیدات ما ارتباط مستقیم با ساخت و ساز و بخش ساختمان دارد، بنابراین با کاهش ساخت و ساز و رکود در این بخش، تولیدات ما نیز کمتر به فروش می‌رود. در حال حاضر به اندازه مطالبات کارخانه از بازار، محصولات تولیدی ما در انبارهای کارخانه دپو شده است.

صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر در شهرک صنعتی بیرجند در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این واحد تولیدی دارای حدود ۳۲۰ نفر کارگر در قالب سه خط تولیدی است. بازار عمده محصولات این کارخانه بازهای داخلی و خارجی (عراق، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه) است.
Facebook
Twitter
Google+