مصدومیت دو نفر بر اثر انفجار مین در سقز و قصرشیرین

انفجار مین‌های به جای مانده از دوران جنگ ایران و عراق، هم‌زمان در یک روز موجب مصدومیت یک سرباز در سقز و موج‌گرفتگی یکی از کارگران شرکت مین‌زدایی در قصرشیرین شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا و به نقل از مین و زندگی، در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، انفجار مین موجب زخمی شدن یکی از سربازان هنگ مرزی در حوالی پاسگاه مرزی هرمیدول سقز شد.

امروز حدود ساعت ۱۶ سرباز وظیفه محمد حیدری اهل زنجان جمعی پاسگاه مرزی هرمیدول سقز در حین انجام وظیفه با مین برخورد کرده و متاسفانه مچ پای راست ایشان قطع و از ناحیه صورت به‌طور سطحی زخمی شده است.

مجروح بلافاصله به بیمارستان امام سقز منتقل و جهت ادامه‌ی درمان بستری شد.

موج گرفتگی راننده بولدوزر بر اثر انفجار مین در قصر شیرین

به گزارش ایرنا در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، راننده یک دستگاه بولدوزر متعلق به شرکت مین‌زدایی در جریان عملیات خنثی‌سازی در برخورد با یک قبضه مین ضد تانک در قصر شیرین دچار موج گرفتگی شد.

سرهنگ عنایت فلاحی زمان وقوع این حادثه را ظهر امروز و مکان آن را جاده نفت شهر از توابع قصرشیرین ذکر کرد.

وی اظهار داشت: “در جریان این حادثه، یک دستگاه بولدوزر متعلق به شرکت مین‌زدایی در جریان عملیات خنثی‌سازی، با یک قبضه مین ضد تانک به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی برخورد کرد که پس از انفجار، راننده‌ی آن دچار موج گرفتگی و خودروی وی نیز دچار خسارت شد”.

از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد انفجار در شهرستان مرزی قصرشیرین رخ داده که در اثر این انفجارها سه تن مجروح و دچار موج گرفتگی، ۱۰ راس دام تلف شدند، هشت راس دام آسیب دیدند، یک دستگاه تراکتور و سه دستگاه بولدوزر و یک دستگاه بیل مکانیکی نیز دچار خسارت مادی شد‌ه‌اند.

پارسال در مجموع ۲۰ مورد انفجار مین به جا مانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی رخ داد که در اثر آن یک تن کشته و ۱۲ تن مجروح و یا دچار موج گرفتگی شده‌اند.

نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی مواد منفجره در مناطق آلوده، از حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصرشیرین هستند.

در ۱۴ مورد از این انفجارها، ۶ دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین‌زدایی، یک دستگاه گریدر، ۲ دستگاه کمباین و چهار دستگاه تراکتور کشاورزان فعال در منطقه دچار خسارت مادی شد و در سه مورد دیگر از این انفجارها ۱۱ راس گوسفند تلف شد.

جشن پاکسازی ۷۰۰ هزار هکتار از زمین های آلوده به مین کرمانشاه بهمن‌ماه سال ۹۱ با حضور مسئولان برگزار شد اما با این وجود از آن زمان تاکنون چند مورد برخورد خودرو یا انسان با مین‌های باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی در نواحی مرزی این استان مشاهده شده است.

اکنون ۲ شرکت مین‌زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب ۹ تیم به استعداد ۳۰ تن تخریب‌چی و ناظر و ۲۰ تن عوامل پشتیبانی در مناطق آلوده‌ی قصرشیرین مشغول بازنگری زمین‌های آلوده به مین هستند.

بازنگری به صورت دستی و ۲ گروه مکانیزه توسط گروه‌های پاکسازی در منطقه در حال انجام است و همچنان نیز این عملیات ادامه دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که در زمان جنگ تحمیلی ۲ سال کامل در اشغال نیروهای عراق بود و جنگ هشت ساله از این منطقه در غرب ایران آغاز شد و آخرین نقطه‌ی پایان جنگ نیز این منطقه بود.

در حدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ایران آلوده به مین‌های به‌جا مانده و عمل‌نکرده جنگ ایران و عراق است که نظامیان عراقی در زمان اشغال این مناطق در زمین تعبیه کرده‌اند.

دولت ایران نیز همچنان به تولید، استفاده و صادرات مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و معتقد است استفاده از این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.

بر همین اساس بخش‌هایی از مرزهای ایران با افغانستان، پاکستان و عراق مین‌گذاری شده‌است؛ در جریان درگیری‌های دهه ۱۳۶۰ در کردستان هم بسیاری از اراضی این منطقه مین‌گذاری شدند.