نماینده مجلس: شهرداری‌ها و ادارات اوقاف دست به تخریب میراث فرهنگی می‌زنند

پروانه سلحشوری عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه با بی‌توجهی به میراث فرهنگی به نوعی در کشور هویت‌زدایی صورت گرفته گفت که متاسفانه شهرداری‌ها و ادارات سازمان اوقاف در سراسر کشور میراث فرهنگی را به سخره گرفته و به راحتی دست به تخریب آن‌ها می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌توجهی مردم و مسئولان نسبت به حفظ میراث تاریخی و فرهنگی و تخریب و رها شدگی بسیاری از این آثار و ابنیه در سراسر کشور، گفت: “در همه جای دنیا مقبره، منزل و آثار مشاهیر و بزرگان خود را نه تنها حفظ می‌کنند بلکه به دنبال هویت‌سازی برای خود هستند اما در ایران میراث تاریخی یکی پس از دیگری در حال تخریب است و از بین رفتن می‌رود چراکه متاسفانه درک و ضرورت حفظ هویت در جامعه نهادینه نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بی‌توجهی به میراث فرهنگی به نوعی در کشور هویت‌زدایی صورت گرفته است، ادامه داد: “متاسفانه شهرداری‌ها و ادارات سازمان اوقاف در سراسر کشور میراث فرهنگی را به سخره گرفته و به راحتی دست به تخریب آن‌ها می‌زنند”.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی با تاکید بر گزارش‌های بی‌شماری که روزانه از تخریب بناهای تاریخی به وی می‌رسد، اظهارکرد: “کشورهایی که قدمت ناچیزی در طول تاریخ دارند مدام در حال بزرگ کردن حداقل‌‌های خود در این رابطه هستند اما ایران با وجود آنکه رتبه دهم را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری و به لحاظ جاذبه‌های طبیعی رتبه پنجم را در دنیا دارا است کمترین توجهی به میراث و طبیعت خود نمی‌کند”.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به نقش نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی در مقابله با تخریب بناها و ابنیه تاریخی در سراسر کشور تاکید کرد و افزود: “تاکنون تماس و نشست‌های مکرری در این زمینه با مسئولان میراث فرهنگی و شهری شده است که در برخی از موارد مانع از تخریب شده است اما این مهم نیاز به پیگیری بیشتری دارد که شخصا این کار را خواهم کرد”.
پیش از این در دی‌ماه سال جاری خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب تهران به دلیل نبودن اسناد ارتباط خانه با نیما یوشیج از فهرست آثار ملی خارج شده و با خطر تخریب مواجه است.

خانه نیما یوشیج متعلق به دوره پهلوی یک خانه ویلایی در نبش خیابان رمضانی است، این خانه در نزدیکی خانه جلال آل احمد قرار گرفته و قرار بود با اتمام مرمت حاشیه برانگیز خانه موزه جلال، فکری برای خانه نیما نیز شود تا این خیابان به یک گذر فرهنگی تبدیل شود؛ با این وجود سال‌ها گذشته و هنوز تکلیف خانه جلال روشن نشده، خانه نیما نیز از ثبت ملی خارج شده و در خطر تخریب قرار گرفته است.

پیش‌تر به‌دنبال انتشار خبر تخریب خانه نیما یوشیج٬ پدر شعر نو فارسی در تهران٬ شماری از اهالی فرهنگ و هنر از شهردار تهران خواستند با خرید آن و ساماندهی‌اش٬ این خانه را به عنوان خانه‌موزه نیما یوشیج تغییر کاربری دهد، اما با گذشت یک ماه نیم از زمان درخواست هنرمندان هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنان داده نشده است.

دولت حسن روحانی بارها در زمینه‌های مختلف طی شعارهایی با اشاره به منشور حقوق شهروندی بر لزوم اجرای مواد آن تاکید داشته است، اما با این حال تاکنون در عمل مراجعه‌ی خاصی توسط مسئولان به این منشور صورت نگرفته و اجرای آن در حد شعار باقی مانده است.

در ماده ۹۸ این منشور می‌خوانیم: “دولت مکلف به حفظ و حراست از میراث تمدنی و فرهنگی و حفظ آثار، بناها و یادبودهای تاریخی صرف‌نظر از تعلق آن‌ها به گروه‌های مختلف فرهنگی است”.