مرگ یک کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار؛ دو تجمع اعتراضی برگزار شد

روز پنجشنبه گذشته، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۱ کارگر کشته شد. ایران در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. همچنین، روز گذشته حدود ۳۰ نفر از کارکنان شرکت حامی مهربانو و باشگاه برگ زیتون و تعدادی از مالباختگان جریان کلاهبرداری میلیاردی “کیشکور خودرو” شهرستان سرباز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳، کارگر نصاب آسانسور در قزوین حین انجام کار، جان خود را از دست داد.

رئیس ایستگاه شماره چهار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اعلام این خبر گفت: “کارگر ۲۹ساله قزوینی در حین انجام کار در منطقه شهرک مینو در قزوین، از طبقه چهارم به چاهک آسانسور سقوط کرد”.

به گفته «مرتضی جمالی» این حادثه در ساعت ۱۷ و ۳۸ دقیقه روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه رخ داده که ماموران اعزامی پس از حضور در محل حادثه با پیکر بی‌جان کارگر نصاب آسانسور روبرو شدند.

طبق اظهارات وی، پس از خروج پیکر این کارگر توسط نیروهای اعزامی آتشنشانی و فوریت‌های پزشکی و تایید فوت کارگر مذبور، پیکر وی به عوامل نیروی انتظامی مستقر در محل تحویل داده شد.
اعتراض کارکنان موسسه حامی مهربانو به تضییع حقوقشان

به گزارش الف مورخ ۲۳ دی ۱۳۹۶، روز گذشته حدود ۳۰ نفر از کارکنان شرکت حامی مهربانو و باشگاه برگ زیتون در مقابل دفتر این شرکت در اعتراض به تضییع حقوقشان در مقابل دفتر این شرکت حضور پیدا کردند.

این شرکت با در اختیار داشتن دو دفتر در محدوده جام جم و جردن ادعای اجرای یک طرح جدید بیمه ای با همکاری بیمه های رازی، معلم و ملت را دارد که گفته می شود دو بیمه از این سه بیمه قرارداد خود رابا این شرکت خصوصی به حالت تعلیق درآورده اند.

به گفته یکی از حاضران موسسه حامی مهربانو برای اجرای این طرح تعدادی نیرو که برخی از آنها نیز از وزارت کار به این شرکت معرفی شده‌اند را در بازه زمانی یک تا سه ماه گذشته به کار گرفته است، اما تنها با برخی از این افراد توسط این شرکت قرارداد منعقد شده است. این در حالیست که به آن دسته از افرادی که قرارداد منعقد شده، مدرکی دال بر انعقاد قرارداد ارایه نشده تا آنها نتوانند با مراجعه به وزارت کار حق و حقوق خود را مطالبه کنند.

وی گفت: “طبیعی است که در سه ماه گذشته نیز وجهی دال بر حقوق و مزایا به این افراد پرداخت نکرده است.این در حالیست که این مجموعه در برابر اعتراض ها عنوان می کنند با پیگیری از وزارت کار حقوق خود را مطالبه کنید”.

بر اساس این گزارش تنها اقدامی که این افراد معترض توانستند انجام دهند مراجعه به پلیس ۱۱۰ و تهیه صورت جلسه به منظور پیگیری در اداره کار و دادگستری است روندی که زمان بر بودن آن بر کسی پوشیده نیست.

اما سوال اساسی این است که جوان جویای کار از چه مرجعی معتبر تر از اداره کار باید جویای کار باشد تا در انتها با مشکلات حقوقی و معیشتی درگیر نباشد؟

الف آماده است تا توضیحات صاحبان این شرکت درباره ادعاهای مطرح شده را بازتاب دهد.
تجمع برخی از مالباختگان کیشکور خودرو در برابری فرمانداری سرباز

به گزارش کمپین فعالین بلوچ مورخ ۲۳ دی ۱۳۹۶، تعدادی از معترضان به عدم رسیدگی به وضعیت مالباختگان کیشکور خودرو در مقابل فرمانداری سرباز تجمع کردند.

روز شنبه ۲۳ دی تعدادی از مالباختگان جریان کلاهبرداری میلیاردی “کیشکور خودرو” در مقابل فرمانداری و دادگستری شهرستان سرباز تجمع کردند.

شاکیان مالباخته جریان کیشکور خودرو به روند پرونده کلاهبردار تهرانی احمد میرمحمدی اعتراض کردند.

تجمع کنندگان با بدست گرفتن پلاکارد از “عدم حساسیت و عدم رسیدگی جدی به پرونده متهم کلاهبرداری میلیاردی میرمحمدی پس از گذشت ۱۸ ماه” اعتراض کردند.

این شاکیان گفتند: “متاسفانه دادستان استان علی رغم همه قولهایی که به مردم مظلوم بلوچ برای مختومه نمودن پرونده و برگشت سرمایه مردم مظلوم استان دادند و بارها و بارها در رسانه ها اعلام نمودند که به زودی اموال مردم برگشت خواهد شد ولی متاسفانه بعد از گذشت ۱۸ ماه از شکایت بر علیه کلاهبردار احمد میرمحمدی ما تابحال همچین عزمی در دادستانی استان و سیستم قضایی مشاهده نکردیم”.

آنها همچنین گفتند: “اخباری عحیبی از گوشه و کنار مبنی بر آزادی کلاهبردار توسط دادستانی به بهانه های واهی شنیده شده است”.

خردادماه امسال -هفت ماه پیش- دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: “پرونده کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان “کیشکور خودرو” در حال تکمیل است و ظرف یک ماه آینده برای صدور حکم در اختیار دادگاه قرار می‌گیرد اما تاکنون هیچ خبری نشده است”.

موحدی راد تصریح کرد: “در استان سیستان و بلوچستان ۸۵ نفر به صورت مستقیم از مدیر «کیشکور خودرو» شکایت کرده‌اند که با محاسبه افراد واسطه تعداد شاکیان این پرونده در سیستان و بلوچستان حدود ۵۰۰ نفر است”.