بیانیه ده زندانی سیاسی: «نقض حقوق بشر» از دلایل اصلی اعتصاب غذاهای اخیر است

ده تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، «نقض حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی» را از دلایل اعتصاب غذای شماری از زندان بر شمردند و تأکید کردند «به منظور حمایت و همراهی مطالبات بر حق و قانونی اعتصاب کنندگان، فارغ از هر فکر و عقیده و گرایشی که دارند، به مسئولین نسبت به وضعیت خطیر آنها تذکر داده و تقاضا داریم که به وضعیت آنها رسیدگی و نسبت به مطالبات و خواسته‌های‌شان توجه داشته باشند.»
به گزارش «سحام»، متن این بیانیه که برای انتشار در اختیار «سحام» قرار گرفته، به شرح زیر است:
انسان فاقد از عقاید و باورهایش، بنابر نفس انسان بودن دارای حق و حقوقی است طبیعی و بدیهی که در دنیای امروز تحت عنوان حقوق‌بشر باید رعایت شوند. به طبع، زندانیان از این حقوق که بعضا در در داخل ایران تحت حقوق زندانیان به آنها اشاره و تاکید شده است، برخوردارند. اما متاسفانه برخلاف عنوانهای مصوب این حقوق رعایت نمی‌شود. نقض این حقوق باعث شده برخی از زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذا نمایند.
بازداشت‌های طولانی، اطاله روند دادرسی، برگزاری دادگاه‌های غیرعلنی و بدون وکیل مدافع، صدور احکام غیابی، ندادن فرصت مناسب به متهم جهت دفاع، صدور احکام سنگین و بی‌توجهی به تناسب جرم و حکم، رد درخواست‌های اعاده دادرسی، طولانی شدن زمان آزادی مشروط، عدم رعایت تفکیک جرایم در زندان‌ها، بی‌توجهی به وضعیت بهداشت و درمان زندانیان، از جمله موارد نقض حقوق آنهاست.
«مهدی رجبیان» که مشکوک به بیماری ام اس است، بی‌توجهی به روند درمانش، «آرش صادقی» که در اعتراض به صدور حکم غیابی و غیرقانونی و عدم فرصت دفاع به همسرش و ایراد ماهوی در دادگاه که یکی از اتهاماتش باید در دادگاه کیفری رسیدگی می شده و نه دادگاه انقلاب، نحوه بازداشت و عدم پذیرش اعاده دادرسی وی «گلرخ ابراهیمی ایراییی»، «علی شریعتی» و… که در اعتراض به حکم خود و بی‌توجهی به اعاده دادرسی و «مهدی رجبیان»، «حسین رجبیان»، «وحید صیادی»، هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می برند.
بی‌توجهی به مطالبات بر حق و قانونی این دوستان، وقتی فزونی می‌گیرد که هیچ‌یک از مسئولین کمترین توجهی به آنها و چرایی اعتصاب‌شان نمی‌کند و بیش از دو ماه، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، آقای حاجیلو، به بند هشت زندان اوین حتی قدم هم نگذاشته.
ما امضا کنندگان به منظور حمایت و همراهی مطالبات بر حق و قانونی اعتصاب کنندگان، فارغ از هر فکر و عقیده و گرایشی که دارند، به مسئولین نسبت به وضعیت خطیر آنها تذکر داده و تقاضا داریم که به وضعیت آنها رسیدگی و نسبت به مطالبات و خواسته‌های‌شان توجه داشته باشند.
امضا کنندگان:
سعید جوکار،
آرش مجدایی،
احمد افضلی،
نصرالله لشنی،
نوید کامران،
امیر امیرقلی،
پیمان میرزایی،
داوود کربلایی،
صبری حسن پور و
کوروش زعیم.