اطلاعیه مطبوعاتی سازمان “با هم علیه مجازات اعدام” درباره نرگس محمدی

ecpn-narges-mohammadi
سازمان بین المللی «با هم علیه مجازات اعدام» با انتشار اطلاعیه ای مطبوعاتی حکم حبس نرگس محمدی، فعال حقوق بشری که برای لغو مجازات اعدام در ایران تلاش میکرد را شدیدا محکوم کرد. این سازمان خواستار رسیدگی پزشکی و آزادی خانم محمدی شد.
متن کامل این بیانیه را که توسط هرانا ترجمه شده را در ادامه بخوانید؛
اطلاعیه مطبوعاتی سازمان با هم علیه مجازات اعدام
“سازمان با هم علیه مجازات اعدام” زندانی شدن نرگس محمدی فعال حقوق بشری که برای لغو مجازات اعدام در ایران فعالیت می کرد را شدیدا محکوم می کند.
باوجود بیماری شدید، نرگس محمدی با شجاعت در زندان اوین تهران با درخواست تماس تلفنی با فرزندانش دست به اعتصاب غذا زد. وی به مدت یک سال صدای فرزندانش را نشنیده بود. بعد از بیش از دو هفته اعتصاب غذا مسئولین به درخواستش پاسخ مثبت دادند. با این حال او به طور ناعادلانه همچنان زندانی است.
نرگس محمدی نائب رئیس مرکز دفاع از حقوق بشر (کانون مدافعان حقوق بشر) و وکیل است. او متهم به همکاری با گروه لگام شده است. لگام گروهی است که بسیاری از فعالین مدنی را گردهم آورده تا برای لغو مجازات اعدام تلاش کنند. این اتحاد از سال ۲۰۰۶ در ایران (کشوری که بیشترین سهم اعدام نسبت به جمعیتش را در دنیا دارد) غیرقانونی تشخیص داده شده است. وی همچنین به “اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی” و تبلیغ علیه نظام” نیز محکوم شده است.
سازمان با هم علیه مجازات اعدام در مورد شرایط جسمانی رو به وخامت وی نگران است. مدیر کل سازمان با هم علیه مجازات اعدام، رافائل چنویل هزان در این باره می گوید: ” وضعیت نرگس محمدی بیانگر احترام بسیار پایین حکومت ایران به جامعه مدنی خودش و در کل به حقوق انسانی است. ما می خواهیم نرگس محمدی از امکانات اولیه درمانی برخوردار شود.”
حمایت از نرگس محمدی در کانون توجه نشست اسلو در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ بود. این توجه در مراسم اختتامیه ششمین کنگره جهانی علیه حکم اعدام انجام شد. نشستی که توسط سازمان با هم علیه مجازات اعدام سازماندهی شده بود. نهایتا در یازدهم جولای ۲۰۱۶ صدهزار ایرانی در کمپین توئیتری آزادی نرگس محمدی شرکت کردند. زید رعدالحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز بر حق مسلم درمان وی تاکید کرد.
اطلاعات بیشتر:
به نظر می آید وضعیت بازداشت نرگس محمدی تلاشی برای رعب آفرینی توسط دولت و سیستم قضایی بوده و به عنوان اهرمی برای سرکوب سیاسی استفاده شده است. پیش از این در اکتبر سال ۲۰۱۵ دولت ایران در مورد وضعیت نرگس محمدی مورد انتقاد قرار گرفته بود. نرگس محمدی در زمان حبسش بایستی تحت عمل جراحی قرار می گرفت که با دستبند به تخت بیمارستان بسته شد و نهایتا بعد از ۱۰ روز برخلاف توصیه های پزشکان به زندان بازگردانده شد.
نرگس محمدی در موارد متعددی توسط جامعه بین المللی به دلیل تعهد دائمی اش به حقوق بشر مورد تقدیر قرار گرفته است. در ماه می ۲۰۱۶ در شهر پاریس مدالی به نرگس محمدی اهدا ش