۷۰ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان زیر خط فقر

۷۰ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان زیر خط فقر
خبرگزاری هرانا ـ نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت توسعه‌ نیافتگی استان سیستان و بلوچستان، می گوید که بالای ۷۰ درصد مردم این استان زیر فقر مطلق زندگی می‌کنند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، حمیدرضا پشنگ در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، اعلام کرد: “رتبه توسعه‌نیافتگی استان در سال‌های ۶۵، ۷۵ و ۸۵ رتبه ۳۱ کشور است، با توجه به سیاست‌های بالادستی نظام و برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، واقعیت نگران کننده این است که اگرچه با رویکرد حداقلی وضعیت مناطق مختلف نسبت به گذشته بهبود یافته اما بر مبنای شاخص‌ها و معیارهای توصیه‌ای عملکرد برنامه‌ها برای توسعه منطقه‌ای حتی در مقایسه با سطح ملی رضایتبخش و مطلوب نبوده است”.

این نماینده مجلس افزود: “با وجود این تلاش‌ها، اقدامات توسعه نیافتگی در بلوچستان همچنان پابرجاست. گرچه شرایط آن تغییر کرده اما شواهد گواه این است که شکاف توسعه‌ای با سایر مناطق کشور زیادتر شده. خروج سرمایه کند شده و نیروی انسانی خلاق، سرمایه و منابع طبیعی، محیط زیست و از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی را به همراه داشتند”.

وی گفت: “سهم پایین استان در اداره امور سیاسی و اقتصادی کشور ما را جزو ۱۲ استان عقب‌مانده قرار داده، سرشماری سال ۸۵ و ۹۰ کشور حاکی از شکاف عمیق میان استان ما و تهران دارد، سرشماری سال ۹۰ حاکی از نرخ بالای بیکاری در استان دارد. ۵۱ درصد استان ما روستایی است اما درآمد استان کمتر از ۱ درصد تولید ناخالص ملی است،‌ دو سوم جمعیت استان از آب شرب محروم‌اند. ماندگاری تحصیل در سیستان و بلوچستان ۵۰ درصد است و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم. متوسط فاصله مدارس روستایی ۳۰ کیلومتر است و یک سوم از کلاس‌های درس در فضاهای غیراستاندارد برگزار می‌شود”.

او به دولتمردان هشدار داد: “نهیب گلوله و تفنگ با مدرسه‌سازی خاموش خواهد شد، قدرت باقی قدرت علم و دانش است نه قدرت کاذب حمل اسلحه. عقب‌ماندگی‌های استان سیستان و بلوچستان حاصل تبعیض، فراموشکاری و در حاشیه قرار گرفتن مردم استان است و توسعه زمانی پایدار می‌شود که حدود تبعیض‌های منطقه‌ای، قومی، نژادی، جنسیتی و… تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی را در بر گیرد، توسعه پایدار امنیت پایدار است”.

این نماینده مجلس از رئیس جمهور خواست: “مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان اجرایی شود”.

او همچنین از دولت خواست که در آستانه تنظیم برنامه ششم تعادل منطقه‌ای را در اولویت قرار دهد و در مناطق مرزی آسیب‌شناسی انجام دهد. گازرسانی به زاهدان،‌ تغییر نگاه امنیتی ص