دستکم ۲ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز شنبه، شماری از کارگران نانوایی در شهرستان دزفول و جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸؛ جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله، در اعتراض به معوقات مزدی خود، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، برای چندمین بار طی ماه جاری، دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران معترض گفتند که از تاریخ ۷ خردادماه تاکنون دست از کار کشیده و در اعتصاب به سر میبرند.

یکی از این کارگران با بیان اینکه حقوق پرداختی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد اما همین حقوق نیز به موقع پرداخت نمی‌شود گفت: “هیچ فیش حقوقی به ما داده نشده است که بدانیم مبلغ حقوق ما چه میزان است از سویی دیگر از اسفند پارسال تاکنون حق بیمه کارگران هم پرداخت نشده است”.

این فرد خاطر نشان کرد: “از عید نوروز تاکنون منتظر پرداخت حقوق هستیم اما هیچ مبلغی تاکنون پرداخت نشده است؛ شرایط اقتصادی سخت است و این تاخیر در پرداخت حقوق بیشتر ما را زیر فشار قرار می‌دهد”.

روز دوشنبه هفته گذشته یکی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله هنگام خدمت دچار عارضه شد و سپس فوت کرد؛ دیگر کارگران دلیل این حادثه را فشارهای عصبی ناشی از مشکلات اقتصادی عنوان کرده بودند.

شهردار کوت عبدالله در خصوص عدم پرداخت به موقع حقوق‌ها مدعی شد: “به عنوان شهردار این شهر سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌ام، در تمام کشور شرایط پرداخت ارزش افزوده به شهرداری‌ها مناسب نیست و از آنجایی که شهرداری کوت عبدالله نیز درآمدی ندارد و وابسته به این اعتبارات است پرداخت حقوق به تعویق می‌افتد”.

به ادعای وی: “حتی شهرداری اهواز نیز که درآمد دارد هنوز حقوق اردیبهشت ماه را به کارگران خود پرداخت نکرده است”.

کارگران شهرداری کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون در اردیبهشت و خرداد امسال چند بار برای دریافت معوقات خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند، به گفته این کارگران حقوق آنها از اسفندماه تاکنون پرداخت نشده و تنها مبلغ ۱۰ میلیون ریال علی‌الحساب پیش از عید به حساب آنها واریز شده است.

حق بیمه آنها نیز از اسفندماه پرداخت نشده است، واحد فضای سبز این شهرداری حدود ۲۵۰ کارگر دارد.

شهرستان کارون به مرکزیت شهر کوت عبدالله در سال ۹۱ از شهرستان اهواز جدا شد. کوت عبدالله استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد از توابع شهرستان کارون هستند.

تجمع کارگران نانوایی در دزفول

به گزارش ایرنا، امروز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸؛ شماری از کارگران نانوایی در دزفول، در اعتراض به بی توجهی اتحادیه نانوایان در خصوص افزایش دستمزد خود، در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهر دست به تجمع زدند.

کارگران نانوایی دزفول از سال گذشته در نشست‌های مختلف نارضایتی خود نسبت به حقوق و دستمزدی که از سوی کارفرمایان دریافت می‌کنند را اعلام کرده و بارها خواستار همکاری مسئولان شدند.

از طرفی پایین بودن کیفیت نان تولیدی دزفول یکی از دغدغه‌های هر شهروندی است که پرداخت نشدن دستمزد کافی می‌تواند عاملی در بی انگیزگی کارگران و یا پایین بودن کیفیت مطرح باشد.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران نانوایی دزفول در جریان این تجمع گفت: “از ۱۹ دیماه که نرخ نان افزایش یافته هیچ اقدامی برای افزایش دستمزد کارگران نانوایی صورت نگرفته و با وجود پیگیری‌های فراوان هیچ ارگانی پاسخگوی ما نیست”.

فرخ منصوبیان با بیان اینکه حقوق دریافتی کفاف مخارج زندگی در این وضعیت گرانی را نمی‌دهد گفت: “در نشستی در فرمانداری دزفول مقرر شد حقوق کارگران نانوایی طبق قانون اداره کار پرداخت شود و در این خصوص ضرب‌العجل ۲۰ روزه‌ای به کارفرمایان داده شد ولی با گذشت زمان مقرر هیچ اقدامی صورت نگرفته است”.

وی افزود: “ابلاغیه فرمانداری به اداره کار ارسال شده و اداره کار نیز این ابلاغیه را به اتحادیه رسانده ولی هیچ اقدامی در این خصوص از سوی اتحادیه صورت نگرفته است”.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران نانوایی دزفول افزود: “کارگران تمایلی به شکایت از کارفرمایان ندارند ولی خواستار حل مشکل و افزایش حقوق و دستمزد هستند تا بتوانند مخارج زندگی را تأمین کنند”.

منصوبیان با بیان اینکه برخی کارگران نانوایی حدود ۶ میلیون ریال کمتر از قانون اداره کار دستمزد دریافت می‌کنند گفت: “کارفرمایان باید توجیه شوند و مشکلات کارگران را درک کنند و حداقل حقوق قانون اداره کار را برای کارگران در نظر بگیرند”.

پایین بودن دریافتی کارگران و به صرفه نبودن دستمزد تاکنون نیمی از این قشر را مجبور به رهاسازی این شغل کرده این در حالی است که طبق گفته اتحادیه، دریافتی کارگران نانوایی با افزایش ۲۶ درصدی نرخ نان تا ۵۵ درصد افزایش و افزایش حقوق بیش از این میزان خارج از توان است.

حدود ۱۵۰ واحد نانوایی در دزفول فعال است که حدود ۴۰۰ کارگر در این واحدها مشغول کار هستند.