بازداشت پنج شهروند در مریوان همزمان با آزادی دو شهروند بازداشت شده در بوکان

طی روزهای گذشته پنج شهروند اهل شهرستان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. همچنین دو شهروند اهل شهرستان بوکان که پیشتر در تاریخ ۲۹ اسفندماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، امروز چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸، نیروهای اداره اطلاعات مریوان یک شهروند به نام “پیام شوقی” فرزند اسحاق را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. وی در دهستان خاوومیرآباد در حالی بازداشت شده است که راهی روستای برده‌رشه بوده است.

پیش از آن روز سەشنبە ۶ فروردین نیز، ”عادل نیک‌خواه“ فرزند عمر و ”کارزان سردوشی“ فرزند محمد در روستای سردوش از توابع همین دهستان بازداشت شده بودند.

همچنین روز دوشنبه ۵ فروردین، دو شهروند دیگر در این روستا به نام‌های “ارسلان نیک‌خواه” ٢۴ ساله فرزند عارف و “آرش نوذری” ٢٣ ساله فرزند فایق توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند. این دو شهروند هر دو از اعضای انجمن سبز چیای مریوان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش بازداشت تمامی این افراد بدون ارائه‌ی حکم قضائی بوده و احتمال می‌رود که در ارتباط با برگزاری مراسم نوروز صورت گرفته باشد.

جشن نوروز در مناطق غرب کشور بخصوص مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همینطور نقش آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می شود.

مواردی مانند جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی در مناطق دیگر کشور به ندرت به چشم می خورد اما در مناطق غربی و خصوصا کردنشین عملکرد نیروهای امنیتی با سخت گیری زیادی روبه‌روست؛ به‌طوری‌که هر ساله تعدادی از شهروندان در حاشیه های این مراسمات در مناطق غربی و به خصوص نواحی کردنشین بازداشت و از بابت جرایم امنیتی یا سیاسی محکوم می‌شوند.

همزمان از شهرستان بوکان گزارش شده است که دو شهروند از اهالی امیرآباد به نام‌های “مصطفی جوادی” و “توفیق رحمانی” پس از اتمام بازجویی‌ها موقتا آزاد شده‌اند.

بر اساس این گزارش این افراد روز چهارشنبه ۲۹ اسفند به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان بوکان بازداشت شده بودند.