پنجمین جلسه محاکمه فعالان محیط زیست بازداشتی برگزار شد

امروز پنجمین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به “فعالان محیط زیست” بازداشتی در دو نوبت صبح و عصر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی با حضور مستشار و به صورت غیرعلنی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان تهران در ادامه بخش پایانی کیفرخواست پرونده را قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، پنجمین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به “فعالان محیط زیست” بازداشتی امروز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷، در دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه که وکلای تعیینی متهمان از سوی قوه قضائیه حضور داشتند، قرائت کیفرخواست پرونده توسط نماینده دادستان پایان یافت. تاریخ جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.

روز گذشته سید کاظم حسینی، وکیل برخی از فعالان محیط زیست بازداشتی از جلوگیری ضابطین پرونده برای ارتباط کلامی وکلا با متهمان در جلسه چهارم دادگاه خبر داده این امر را عملی غیرقانونی خوانده بود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که در جلسات بعدی، اجاره ارتباط کلامی با موکلان را به وکلا بدهند؛ زیرا از آنجایی که تحقیقات پرونده پایان یافته است، این کار ضابطان غیرقانونی است. وی همچنین گفته بود: “جلسه قبلی دادگاه هم با حضور هفت نفر از متهمان و پنج نفر از وکلا تشکیل شد و یکی از متهمان زن پرونده در جلسه حضور نداشت که علت عدم حضور این متهم را نمی دانیم”.

پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم دارد که برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است. اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی الارض تغییر کرد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به پرونده آنها رسیدگی می‌کند.

لازم به یادآوری است که مرتضی آریانژاد، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی، حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده ۱۴ تن از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست ایران هستند که در ماه‌های پایانی سال گذشته به اتهام مرتبط بودن با یک پرونده جاسوسی بازداشت شده بودند که دو هفته بعد از بازداشت به خانواده کاووس سیدامامی اطلاع داده شد که او در زندان جان باخته است.

یک سال از بازداشت مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیستی در ایران گذشته است؛ با اینکه وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که این بازداشت شدگان بی گناه هستند، اما قوه قضاییه ایران همچنان اصرار بر گناه کار بودن این افراد دارد و همچنان این افراد در بازداشت موقت به سر می برند.

خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در ایران نیز در آبان‌ماه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کرده‌اند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده‌اند.

جلسات اول، دوم، سوم و چهارم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳ و ۲۴ بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود. سید کاظم حسینی، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده در این خصوص گفته بود که  کیفرخواست این پرونده بیش از ۳۰۰ صفحه است.

در تاریخ ۲۳ بهمن ماه خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت شده در ایران امروز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رسیدگی به وضعیت این پرونده و تغییر در روند بازداشت را خواستار شدند. در بخشی از این نامه ضمن یادآوری این موضوع که فعالان بازداشت شده از دانشمندان و دلسوزان محیط زیست هستند، تأکید شده است: در این یک سال بیشتر از رنج دربند بودن و دوری عزیزانمان، عدم‌ پاسخگویی و عدم رعایت قانون از سوی مقامات مسئول بر ما سخت و ناگوار آمده است.

خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در ایران در آبان‌ماه سال جاری نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کردند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده بودند.