اعتصاب غذای عبدالفتاح سلطانی و چند تن دیگر از زندانیان عقیدتی

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر در هفتمین سال حبس خود با نگارش نامه‌ای سرگشاده در اعتراض به تصمیم گیری های نادرست برخی از ماموران وزارت اطلاعات در تحت تاثیر قرار دادن مقامات قضایی و عدم رعایت حقوق شهروندی دست به اعتصاب غذا زده است. همزمان تعداد دیگری از زندانیان در زندانهای مختلف به دلایل و اشکال مختلفی دست به اعتصاب های محدود یا نامحدود زده اند از جمله آنان میتوان به سیامک میرزایی، علیرضا توکلی، رضا آقاجانی، علیرضا گلی پور و مختار اسدی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از زندانیان در زندانهای مختلف دست به اعتصاب غذا زده اند.

سیامک میرزایی، علیرضا توکلی، علیرضا گلی پور و رضا آقاجانی از جمله افرادی هستند که در اعتراض به موارد متعدد نقض حقوق بشر در کشور بصورت محدود به مدت ۳ روز دست به اعتصاب غذایی زدند که قرار بود با فرا رسیدن سال جدید به آن پایان دهند.

این چهار زندانی از جمله شهروندان محبوس در زندان اوین هستند که در اعتراض به نقض حقوق بشر در کشور و در حرکتی نمادین با مطالباتی حقوق بشری دست به یک اعتصاب سه روزه زده اند. هرانا در تماس با نزدیکان این زندانیان موفق به تایید اقدام آنان به اعتصاب غذای محدود شد.

از سوی دیگر گزارش می شود مختار اسدی، فعال صنفی معلم محبوس در زندان اوین در اعتراض به کارشکنی در پروسه مرخصی نوروزی خود از امروز دست به اعتصاب غذایی نامحدود زده است.

این معلم دربند قاضی ناظر بر زندان را به کارشکنی در روند اعزام او به مرخصی متهم کرده است.

همزمان با این زندانیان عبدالفتاح سلطانی وکیل و مدافع سرشناس حقوق بشر از زندان اوین با نگارش نامه ای دست به اعتصاب غذا زده است.

این وکیل دادگستری در نامه خود اشاره کرده که “با توجه به عدم رعایت حقوق شهروندی مورد ادعای دولت و مداخله برخی مامورین وزارت اطلاعات آقای روحانی در تصمیم گیریهای مربوط به زندانیان (سیاسی – عقیدتی) به نحوی که دادستان تهران نیز تحت تاثیر اظهار نظرها و خواسته های آنان از رعایت پاره ای از حقوق قانونی زندانیان مذکور سر باز می زند”.

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است در پی می‌آید :

ملت شریف ایران؛ درود بر شما
ضمن عرض تبریک نوروز خجسته به اطلاع می رساند:
از آنجا که وجود برخی تبعیض های ناروای حاکم بر جوّ زندان، به گونه ای می باشد که عده از زندانیان از جمله رانتخواران،اختلاس گران و وابستگان به قدرت از امتیازاتی برخوردار هستند که برای بسیاری از زندانیان عادی و (سیاسی-عقیدتی) در نظر گرفته نمی شود و با توجه به عدم رعایت حقوق شهروندی مورد ادعای دولت و مداخله برخی مامورین وزارت اطلاعات آقای روحانی در تصمیم گیریهای مربوط به زندانیان(سیاسی – عقیدتی) به نحوی که دادستان تهران نیز تحت تاثیر اظهار نظرها و خواسته های آنان از رعایت پاره ای از حقوق قانونی زندانیان مذکور سر باز می زند.

اینجانب علی‌رغم اینکه قصد نداشتم این ایام شادی و سرور را به کام عزیزان تلخ نمایم و بر خلاف میل باطنی، در اعتراض به این قبیل رفتارهای ناعادلانه و تبعیض آمیز از تاریخ ۱ فروردین‌ماه ۹۷ اعتصاب غذا می نمایم و مسئولیت عواقب ناگوار آن به عهده رئیس جمهور ،رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات مسئول خواهد بود.

عبدالفتاح سلطانی بازداشتگاه اوین

۲۹ اسفندماه ۱۳۹۶

آقای سلطانی که هفتمین سالگرد از حبس ده ساله خود را در زندان اوین پشت سر می گذارد، به بیماری های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است. از سوی دیگر، با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده و علی‌رغم گذشت چندین سال، هنوز به درخواست اعاده دادرسی او نیز توجهی نشده است.