اعتراض مردم سرپل ذهاب به رئیس جمهور و اخراج نمایندگان کارگران به دلیل اعتراض

جمعی از مردم سرپل ذهاب همزمان با سفر حسن روحانی به این شهر زلزله زده به فرمانداری این شهر مراجعه کرده و با سر دادن شعارهایی از محقق نشدن وعده های دولت انتقاد کردند؛ از سوی دیگر ۴ تن از نمایندگان کارگران شرکت «ایران پوپلین» رشت به خاطر اعتراض به ۳ ماه عدم پرداخت حقوق خود اخراج شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، جمعیت قابل توجهی از مردم سرپل ذهاب همزمان با سفر روحانی به این شهر زلزله‌زده به فرمانداری این شهر مراجعه کردند.

علاوه بر نامه و درخواست‌های متعدد، برخی از زلزله‌زدگان با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی به عدم تحقق وعده‌های سفر اول روحانی به مناطق زلزله‌زده معترض هستند.

یکی از زلزله‌زدگان سرپل ذهابی به خبرنگار مهر گفت: هیچ کدام از وعده‌های سفر اول آقای روحانی عملی نشده است؛ نه وام‌ها پرداخت شده‌اند و نه تکلیف خانه‌های مردم مشخص شده است.

پرواز بعدی حسن روحانی رئیس جمهور ایران مستقیما از کرمانشاه به مقصد جزیره تفریحی کیش است.

به گزارش رجانیوز، اعتصاب کارگران شرکت ها در زمانی که شرکت ناتوان از پرداخت حقوق و مطالبات است امری عادی است که در تمام کشورها دیده می شود و یکی از عادی ترین حقوق کارگران است ولی انگار این مسئله در ایران و در میان مسئولین و مدیران ایران جایگاهی ندارد!

عید است و بهار از راه رسیده ولی هنوز عیدی به دست کارگران نرسیده است! عید است و همه به دنبال خرید لوازم تازه هستند ولی برخی در پی اعتصاب و دریافت حقوق معوقه! از رشت الکتریک معروف گرفته تا سد شفارود با ۳ ماه معوقه و از شرکت سهامی جنگل شفارود با ۸ ماه حقوق معوقه تا بزرگترین کارخانه چوب و کاغذ خاورمیانه با چندین ماه حقوق معوقه؛ اکنون کارگران ایران پوپلین پس از دو یا سه روز اعتصاب اخراج شده اند.

ایران پوپلین یکی از بزرگترین شرکت های صنایع نساجی در استان گیلان است که سال های زیادی در عرصه تولید فغالیت داشته ولی چند سالی است که با معضلات و مشکلات زیادی روبرو شده، به طوری که این شرکت از پرداخت ۳ ماه حقوق و عیدی کارگران خود ناتوان است!

اعتصاب کارگران شرکت ها در زمانی که شرکت از پرداخت حقوق و مطالبات ناتوان است امری عادی است که در تمام کشور ها دیده می شود و یکی از عادی ترین حقوق کارگران است ولی انگار این مسئله در ایران و در بین مسئولین و مدیران ایران جایگاهی ندارد!

۴ نفر از کارگران شرکت که نمایندگان کارگران برای احقاق حق خود بودند به راحتی هر چه تمام تر اخراج می شوند و مدیر کارخانجات شرکت ایران پوپلین رشت در تماس تلفنی بیان می کند که فقط همین ۴ نفر بیکار بودند، بخاطر همین ما این ۴ نفر را اخراج کرده ایم.

سوابق نمایندگان کارگران شرکت ایران پویلین به شرح ذیل است:

پرویز زعیم، بیش از ۱۰سال سابقه در قسمت رنگرزی.

مهندس علیرضا کلباسی، ۱۷ سال سابقه کار در سالن بافندگی، سر مکانیک، ورودی کارشناسی ارشد.

بابک پایداری، بیش از ۱۰ سال سابقه کار در قسمت گره زنی بافندگی با ورودی کارشناسی ارشد.

محسن محمدی، بیش از ۱۰ سال سابقه در قسمت انتظامات، مدرک کارشناسی مهندسی مدیریت اجرایی.

همه ۲۹۰ پرسنل شرکت ایران پوپلین قراردادشان در اسفندماه ۹۶ تمام شده و پنج نفر استخدامی جدید هم دارد؛ آقای خالصی مدیر عامل و  حضرتی مدیر کارخانجات ایران پوپلین و میرآقایی و دیگر مدیران شرکت قراردادی هستند و قراردادشان تمام شده است؛ حالا فقط نماینده های کارگران مازاد بودند و باید اخراج شوند؟!

روز ۱۹ اسفند اولین روز اعتصاب این کارگران بود و حدود ۱۵۰ نفر از کارگران شرکت در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و ندادن عیدی دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب در حالی انجام شده که مدیر کارخانجات و و عضو هیئت مدیره ایران پوپلین در تاریخ سوم اسفند سال جاری طی نامه ای به فرماندار رشت قول داده بود که تا تاریخ پانزدهم اسفند تمام حقوق های عقب افتاده و تا بیست اسفند نیز عیدی کارگران پرداخت گردد.

در سایر شرکت ها و پروژه های استان گیلان وضع به همین منوال است، کارگران شرکت سهامی جنگل شفارود بین ۶ تا ۸ ماه حقوق معوقه دارند که به خودی خود رکورد مهمی در نگرفتن حقوق است، از طرفی همین چند روز پیش کارگران سد شفارود با پناه بردن به نماز جمعه شهرستان و با دخالت آقای عبداللهی امام جمعه شهرستان رضوانشهر توانستند یک ماه از مطالبات معوقه خود را دریافت کنند.