ریزگردها در سیستان و بلوچستان ۲۵۰ نفر را روانه مراکز درمانی کرد

ریزگردها در سیستان و بلوچستان ۲۵۰ نفر را روانه مراکز درمانی کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت که افزایش غلظت ذرات معلق در هوا ناشی از توفان گرد و خاک در سه روز گذشته ۲۵۰ نفر از مردم منطقه سیستان و بلوچستان را راهی مراکز درمانی و بیمارستان ها کرده است.

 

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایرنا، غلامرضا اربابی روز دوشنبه اظهار داشت: “این افراد با مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی به مراکز درمانی شهرستانهای شمالی استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۸۰ نفر در بیمارستان ها بستری شدند”.

 

وی اظهار داشت: اعضای ستاد بحران سیستان و بلوچستان از جمله شرکت های آب و برق، نیروهای امدادی هلال احمر و مراکز بهداشتی و درمانی از زمان وقوع توفان تلاش گسترده ای را برای به حداقل رساندن خسارات توفان در منطقه سیستان و بلوچستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در دستور کار قرار دادند”.

 

وی ادامه داد: “با توجه به شدت وزش باد و توفان گرد و خاک در منطقه در این مدت هفت هزار و ۵۰۰ عدد ماسک به همراه ۲۲۰ سبد غذایی بین مردم توفان زده زهک و هیرمند در شمال استان توزیع شد”.

 

به گفته کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان وزش باد همراه با گرد و غبار در نقاط مستعد توفان که از ۱۹مرداد در شمال استان آغاز شده بود و تا ۲۲ مرداد تداوم داشت در شدیدترین حالت میزان غلظت ذرات معلق هوا را به افزون بر۱۴ برابر حد مجاز و پنج برابر حد بحرانی رساند.

 

مصدق گودرزی فر حد مجاز و استاندارد ذرات معلق هوا را ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: “غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان و بلوچستان در این مدت هزار و ۱۲۱ میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شد”.