صورت سنگی اوباما در برابر لبخند پوتین

 Reza amiri
سه شنبه 7 مهر 1394
صورت سنگی اوباما در برابر لبخند پوتین

در بحبوحه‌ی اختلافات شدید آمریکا و روسیه بر سر بحران سوریه، روز گذشته‌ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همتای آمریکاییش، باراک اوباما، در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل، با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که نخستین گفت‌وگوی رودرروی رسمی آنها در دو سال گذشته بود و پوتین آن  را بسیار سازنده و به‌طور حیرت‌آوری صریح توصیف کرد.

دیداری که قرار بود یک ساعته باشد، ۹۰ دقیقه به‌ طول انجامید و پوتین در پایان ملاقات به خبرنگاران گفت: «در حالی که اختلافات میان ما همچنان باقی است، اما اشتراکات فراوانی هم داریم و زمینه برای کار بر روی دغدغه‌های مشترک فراهم است.»

این درحالی است که خبرگزاری‌ها از سرد و سنگین بودن فضای این دیدار خبر داده‌اند و از آن‌سو، اوباما در برابر دوربین‌ خبرنگاران، گرما و صمیمیتی از خود نشان نداد و حتی در مراسم پیش از شروع این دیدار نیز از پاسخ به لبخند پوتین امتناع کرد و با نگاهی سرد و چهره‌ای همچون سنگ به استقبال وی رفت.

 

  • ائتلاف بین‌المللی در برابر داعش همچون متفقین در برابر آلمان نازی

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل، ضمن دفاع از تلاش‌هایش برای سرپا نگه داشتن دولت در کشوری که در اثر جنگ، در حال فروپاشی است، خطاب به رهبران جهان گفت که تنها راه برای از بین بردن داعش و محدود کردن جریان فزاینده‌ی پناهجویان از ریشه، چیزی جز حمایت از دولت اسد نیست.

در طول یک دهه‌‌ی گذشته، این نخستین سخنرانی پوتین در سازمان ملل بود و بخش عمده‌ای از آن را به داعش اختصاص داده بود. او رهبران جهان را به یک «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» فراخواند؛ چیزی شبیه به همکاری متفقین که در جنگ جهانی دوم آلمان نازی را شکست دادند. به گفته‌ی پوتین، این ائتلاف باید دولت سوریه را نیز در بر بگیرد.

پوتین عدم همکاری با دولت سوریه را اشتباهی بزرگ می‌داند و معتقد است که ارتش سوریه، یکی از تنها نیروهایی است که رودررو در حال جنگیدن با داعش هستند و در نتیجه باید مورد پشتیبانی قرار بگیرد.

صحبت‌های پوتین به‌طور آشکار پاسخی بود به حرف‌های اوباما که دو ساعت پیش‌تر از آن در سازمان ملل صحبت کرده بود. اوباما از یک «انتقال قدرت برنامه‌ریزی‌شده و موفق» در سوریه صحبت کرده بود که بشار اسد در آن جایی نخواهد داشت. او اسد را به دلیل شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی که منجر به رشد داعش در آن کشور شده است، سرزنش کرد.

پوتین از نگه داشتن اسد در قدرت حمایت می‌کند و می‌گوید دست‌کم اسد باید به‌طور موقت بر سر قدرت باقی بماند تا بتوان بر جنگ با داعش متمرکز شد. او حمایت نظامی خود از اسد را افزایش داده است و برای رسیدن به تفاهمی در زمینه‌ی تبادل اطلاعات با ایران، عراق و دولت سوریه به مذاکره پرداخته است؛ تفاهمی که خبرش روز یکشنبه، ایالات متحده‌ی آمریکا را غافلگیر کرد.

رئیس‌جمهور‌ی روسیه با مورد تمسخر قرار دادن هشدارهای سیاست‌مداران آمریکایی در زمینه‌ی «افزایش جاه‌طلبی‌» روسیه برای دستیابی به نقشی مهم‌تر در درگیری‌های سوریه، گفت: «مسأله جاه‌طلبی روسیه نیست. باید این حقیقت را به رسمیت بشناسیم که باقی ماندن در وضعیت اضطراری در جهان بیش از این قابل تحمل نیست.»

پوتین می‌گوید که با حمایت نظامی و کمک اقتصادی به رژیم اسد، به تقویت نهادهای دولتی و بالا بردن کیفیت زندگی مردم عادی سوریه کمک می‌کند و امیدوار است که بتواند افراد بیشتری را از پیوستن به صدها هزار مهاجر و پناهنده‌ای که از آن کشور به غرب می‌گریزند، منصرف کند.