اکبر لکستانی، پس از مراجعت از آمریکا بازداشت شد

اکبر لکستانی، رئیس سابق شورای شهر ماکو روز شنبه ۶ مردادماه، در پی ورود به ایران در مرز زمینی سرو توسط مامورین اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در ارومیه منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۶ مهرماه ۹۸، اکبر لکستانی، توسط مامورین اطلاعات سپاه بازداشت شد.

بازداشت وی در حین ورود به ایران در مرز زمینی سرو صورت گرفته است. گفته می شود وی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در شهر ارومیه منتقل شده است.

رضا لکستانی، فرزند اکبر لکستانی در ارتباط با بازداشت پدر خود در گفتگو با گزارشگر هرانا ضمن تایید تابعیت ایرانی-آمریکایی پدر خود گفت: “پدرم روز شنبه به جهت دیدار با مادر بیمار و خانواده پس از سالها به ایران بازگشت و پس از مدتی متوجه شدیم که توسط مامورین اطلاعات سپاه در مرز سرو بازداشت شده است. هرچند از زمان بازداشت هیچ اطلاعی از سوی مسئولین به صورت رسمی به ما داده نشده است، با این حال مطلع شده ایم که به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شده است”.

وی در ارتباط با وضعیت آقای لکستانی افزود: “پدر من طی زمان حبس و بازجویی های پیشین خود با مشکلات جسمی و روحی متعددی روبرو شده است با این حال نگرانی اصلی خانواده وی اکنون بیماری دیابت وی و نیاز روزانه او به تزریق چند واحد انسولین است که بی خبری از وضعیت او و عدم پاسخ‌دهی مسئولین باعث نگرانی شدید اعضای خانواده وی شده است”.

اکبر لکستانی، رئیس سابق شورای شهر ماکو اوایل سال ۸۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

در آن پرونده اتهاماتی از جمله «توهین به مسئولین نظام» و «فعالیت تبلیغی برعلیه نظام» علیه وی مطرح شده و نهایتا توسط دادگاه انقلاب شهرستان خوی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. به گفته پسر آقای لکستانی، وی پس از تحمل حدود یک سال حبس در زندان ماکو به دلیل بیماری و با استناد به گزارشات پزشک مبنی بر لزوم مرخصی، به مرخصی اعزام شد و به دلیل افزایش فشارهای امنیتی نهایتا از کشور خارج شد.