ممانعت از اعزام آرش صادقی به بیمارستان با بهانه تراشی مسئولین زندان

آرش صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج روز گذشته علیرغم تعیین وقت قبلی مجددا به دلیل مخالفت با انتقال با دستبند و پابند و پوشیدن لباس زندان، از اعزام به بیمارستان محروم شد. نوبت اعزام این زندانی به بیمارستان پس از بارها تعویق، هفته گذشته نیز توسط دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی لغو شده و هیچ توضیحی در این خصوص داده نشده بود. پزشکان معالج بارها تاکید کرده بودند که شیمی درمانی و عمل جراحی متعاقب آن باید با مراقبت‌های ویژه ۲۰ الی ۳۰ روزه تحت نظارت پزشکان در بیمارستان همراه باشد و نگهداری وی در زندان با این شرایط مخاطره آمیز است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۷ مهرماه ۹۸، علیرغم تعیین زمان قبلی، آرش صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج با بهانه‌تراشی وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، مجددا از اعزام به بیمارستان محروم شد.

علیرغم اینکه آرش صادقی پس از بارها به تعویق افتادن نوبت، روز گذشته جهت اعزام به بیمارستان فراخوانده شده بود به دستور وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام وی جلوگیری شد. گفته می شود جلوگیری وزیری از اعزام آقای صادقی به بهانه عدم پذیرش دستور وی، مبنی بر پوشیدن لباس زندان و انتقال با دستبند و پابند صورت گرفته است.

لازم به ذکر است روز شنبه ۳۰ شهریورماه ۹۸ نیز علیرغم تعیین وقت قبلی توسط مسئولین زندان، اعزام آرش صادقی به دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی لغو شده بود.

اعزام وی پیش از این نیز در تیرماه سال جاری به دستور غلامرضا ضیایی، سرپرست سابق زندان رجایی شهر کرج اعزام وی به شهریورماه موکول شده و تاریخ اعزام ۳۰ شهریور تعیین شده بود. با این حال بدون ارائه توضیحی، توسط دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام وی جلوگیری شده بود.

گفتنی است که پزشکان معالج آرش صادقی معتقد بودند که او باید هر چهار ماه یک بار پس از عمل جراحی به بیمارستان اعزام و دوره‌های درمانی را طی می‌کرد، اما با وجود سپری شدن بیش از یک سال از عمل جراحی تاکنون از اعزام وی ممانعت شده است. این در حالی است که در خردادماه سال جاری مسئولین زندان از اعزام آرش صادقی در تیرماه خبر داده بودند، اما به دلایل نامعلوم و بهانه های مختلف این اعزام کماکان صورت نگرفته است. بر اساس تجویز پزشکان معالج تا تیرماه می‌بایست اسکن کامل بدن وی انجام و عدم تکثیر توده در ناحیه آسیب‌دیده تایید می‌شد، اما این امر تاکنون محقق نشده است. نزدیکان آرش صادقی تاخیرهای پیاپی در اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان را تعمدی دانسته و معتقدند این امر سلامت وی را به کلی در معرض خطر قرار داده است.

به گفته یک منبع مطلع، کبودی، ورم و عفونت دست آرش صادقی در صورتی که مراحل درمانی مطابق تجویز پزشکان معالج انجام می‌شد قابل پیشگیری بود. چراکه پزشکان بارها تاکید کرده بودند شیمی‌درمانی و عمل جراحی متعاقب آن نیاز به مراقبت‌های ویژه تحت نظارت بیمارستان دارد و نگهداری آرش صادقی در این شرایط در زندان محال است. این پزشکان همچنین مراقبت‌های ویژه ۲۰ الی ۳۰ روزه را برای انجام شیمی‌درمانی ضرور دانسته‌اند، اما مسئولین زندان به دلایل نامعلومی از این امر جلوگیری کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در این رابطه مورخ ۲۲ مردادماه ۱۳۹۸، طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمانی آرش صادقی، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر، محرومیت وی از درمان و کارشکنی های مسئولان زندان و قضایی در این زمینه را محکوم کرد.

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است که پس از جمع شدن با حبس تعلیقی ۴ ساله پیشین او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به ۱۱ سال و ۶ ماه کاهش پیدا خواهد کرد با این حال کماکان از اجرایی شدن این ماده در مورد آقای صادقی خبری نیست.

آقای صادقی سال ۹۶ در اعتراض به بازداشت دوباره گلرخ ایرایی – همسرش- بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرده بود.

لازم به ذکر است همسر آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی که از آبان ماه سال ۹۵ در حال تحمل حبس بود در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری و با پایان دوران محکومیت با تودیع قرار از بابت پرونده جدید، از زندان اوین آزاد شده است. وی از بابت پرونده جدید به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری دیگر و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شده است. به گفته وکیل وی، بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس قابل اجرا خواهد بود. حکم صادره اواسط ماه گذشته تائید شد.