بیانیه جمعی از زندانیان سنی مذهب در واکنش به توهین کانال پنج به مقدسات اهل سنت

جمعی از زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج امروز طی بیانیه ای توهین به مقدسات اهل سنت در صدا و سیما را محکوم کردند. این بیانیه علیه توهین یک مداح به اعتقادات اهل سنت در جریان پخش زنده مراسم جشن میلاد امام دوم شیعیان از شبکه پنج صدا و سیمای جمهوری اسلامی منتشر شده است. امضاکنندگان مطالباتی از جمله حضور هیئتی از علمای اهل سنت برای نظارت بر عملکرد صدا و سیما را در این بیانیه مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۷ خردادماه ۱۳۹۸، جمعی از زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج بیانیه‌ای در محکومیت توهین به اعتقادات و مقدسات اهل سنت منتشر کردند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬﯾﻦَ ﯾﺆْﺫُﻭﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَ ﺭَﺳُﻮﻟَﻪُ

ﻟَﻌَﻨَﻬُﻢُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻓِﯽ ﺍﻟﺪُّﻧْﯿﺎ ﻭَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﻭَ ﺃَﻋَﺪَّ

ﻟَﻬُﻢْ ﻋَﺬﺍﺑﺎً ﻣُﻬﯿﻨﺎً (سوره أحزاب آیه ی ۵۷)

دشمنان پیامبر و یک رهبر دینی برای تخریب او چه ابزاری زشت‌تر و وقیحانه‌تراز توهین به ناموس او و متهم کردن همسرش می‌توانند پیدا کنند؟

آیا همان ابزار منافقان در زمان رسول الله (ص) نیست که بعد از شکست خوردن تمام توطئه‌ها و ناکام ماندن نقشه‌ها، بکار بردند تا مگر به خیال‌شان با هدف قرار دادن خانواده ایشان او را تخریب کنند و دل‌های سیاه چرکین‌شان را خنک کنند؟

اکنون چگونه است در مملکتی که داعیه ام القری جهان اسلام را دارد،کسانی جرأت می‌کنند که همان توهین را دوباره احیا کرده وبه زبان بیاورند؟ و اوج واکنش سیاست‌ورزانه حکومت این است که او را احضار کرده وبعد از تفهیم اتهام بلا فاصله با قرار وثیقه آزاد می کند؟

اشکال کار فقط این مداح و آن مداح نیست بلکه اشکال کار در تربیتی است که چنین افرادی را بار آورده است. و آیا تربیت مراسمات پنهان عمرکشان نتیجه‌ای بهتر از این خواهد داشت؟

ما جمعی از زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج بدینوسیله این عمل غیرانسانی و غیراخلاقی و تکرار ارث منافقان و دشمنان اسلام را محکوم کرده و به مناسبت این حادثه دلخراش که برای اهل سنت از تحریم‌های ترامپ و بمب‌های اسرائیل دلخراش‌تر است مطالبات و خواسته‌های زیر را مطرح می‌کنیم:

۱. بعد از تکرار توهینات این چنینی و نیز ضایع کردن حقوق اهل سنت اکنون وقت آن رسیده که اهل سنت و بخصوص علما و اندیشمندان آن راهکارهای عملی و منظم برای جلوگیری از تکرار این حوادث اتخاذ کنند که تشکیل مجمع علما و اندیشمندان اهل سنت برای دفاع از مقدسات اهل سنت و کانون وکلای متشرع اهل سنت برای پیگیری مطالبات و احقاق حقوق اهل سنت و مؤسسه رصد و ثبت مصادیق توهین به اهل سنت و مقدسات آن و نیز مجمع جهانی صدای اقلیت اهل سنت ایران می‌توانند نمونه‌هایی برای این امر باشد و اقدام به برگزاری تحصنات و گردهمایی و تظاهرات مردمی داخلی و خارجی در حوادث مشابه و تعطیلی اعتراضی موقت مدارس و یا حتی تحریم بعضا موقت بازار و مدرسه ودانشگاه از سوی اهل سنت و یا حتی استفاده از نمادهای اعتراضی پوششی و امثال اینها می‌تواند از فعالیت‌های عملی اعتراض باشد

۲. درخواست از مراجع تقلید شیعه برای صدور بیانیه‌ای که تحریم قطعی و ابدی توهین به خلفای اهل سنت و صحابه و همسران پیامبر و تحریم تقیه در این باره را اعلام کرده و متهم کردن همسر پیامبر را خلاف نص قرآن و دشمنی با پیامبر دانسته و مرتکب آن را مطرود و خارج از مذهب شیعه اعلام کنند. و در این راستا بسیار مناسب خواهد بود که برخی فقها و مراجع و مجتهدین شیعه این تحریم را وارد فقه شیعه وکتب توضیح المسائل کنند.

۳. با توجه به وجود این توهینات و تکرار آن در رسانه‌ی ملی و نیز وجود آن در نظام آموزشی کشور و کتب مدارس، در مجلس قانونی تصویب شود که هیئتی دائمی از علمای اهل سنت به عنوان ناظر بر صدا و سیمای ملی و وزارت آموزش و پروش و فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته و بر برنامه‌های تولیدی و کتب آموزشی و منابع درسی در تمام مراحل مربوطه نظارت داشته باشند و لازم است اهل سنت برای حصول این امر اقدام مؤثر و پیگیری مداوم داشته باشد و تصویب این امر را به عنوان حق اهل سنت مصرانه تا زمان تحقق آن مطالبه نمایند و کارگروهی را بدین منظور تأسیس کنند که گزارشات ماهیانه و سالیانه به افکار عمومی ارائه دهند.

زندان رجایی‌شهر کرج / ۷ خردادماه ۱۳۹۸

امضا کنندگان:

توحید قریشی / نامق دلدل / حمزه درویش / مختار کاکایی / اسماعیل رشیدی / حسن رشیدی / تیمور نادری زاده / انور خضری / جمال قادری / فیروز حمیدی / فرهاد سلیمی / ایوب کریمی / مریوان کرکوکی”

لازم به یادآوری است که در جریان پخش زنده مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (امام دوم شیعیان) از شبکه پنج تلویزیون ایران، یک مداح طی صحبت‌هایی به مقدسات اهل سنت توهین کرد. پس از انتشار ویدئوی این مراسم و واکنش ها به آن، شبکه پنج سیما با انتشار اطلاعیه‌ای از جامعه اهل سنت عذرخواهی ‌کرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که مدیر، تهیه‌کننده و ناظر پخش برنامه‌ای که در آن به شخصیت‌های مذهبی اهل سنت توهین شده بود، از این سازمان اخراج شده‌اند.

همچنین احد قدمی، مداح مورد اشاره پس از بازجویی در شعبه شانزدهم دادسرای فرهنگ و رسانه و تفهیم اتهام بازداشت و در نهایت با «قرار تامین کیفری» تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.