معاون شهردار تهران: شهرداری نمی‌تواند جلوی ساخت‌وساز سپاه را بگیرد

         رادیو پارس  ـ ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران می‌گوید که شهرداری نمی‌تواند جلوی ساخت‌وساز سپاه پاسداران را در عشرت‌آباد بگیرد، به گفته او چون شهرداری با یک نهاد نظامی “طرف حساب” است، نمی‌تواند کاری انجام دهد.

رادیو پارس    به نقل از رادیو زمانه، امانی گفته شهردار تهران “بارها” در مورد تخلف صورت گرفته در این پروژه تذکر داده است.

به گفته او، سپاه باید از شهرداری در مورد “بر، کف و تراکم” مجوز می‌گرفته که نگرفته و حالا باید منتظر حکم دادگاه ماند.

این مقام شهرداری افزوده در پروژه‌های نظامی اجازه نمی‌دهند که شهرداری “ورود پیدا کند”.

مدتی است ساخت‌وسازهای سپاه پاسداران در حریم بنای تاریخی عمارت کلاه‌ فرنگی بحث‌برانگیز شده است، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهان توقف این ساخت‌وسازاست و دادسرای نظامی هم حکم به توقف ساخت‌وساز داده اما ظاهراً سپاه همچنان به ادامه ساخت‌وسازمشغول است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران می‌گوید شهردار تهران معتقد است که در مورد این پروژه “تخلف آشکاری” صورت گرفته و نباید ارتفاع این سازه تا این حد باشد چرا که “منظر و دید بنای زیبا و ارزشمند عمارت فرنگی را می‌گیرد”.

چند روز پیش محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران گفت که سازمان میراث فرهنگی تاکنون میزان فاصله‌ای را که باید تا عمارت کلاه فرنگی رعایت شود، اعلام نکرده است.

اما رجب‌علی خسروآبادی، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی تهران در پاسخ به این مقام سپاه گفته که حریم عمارت کلاه فرنگی در سال ۱۳۶۴ تصویب و ابلاغ شده است.

عمارت کلاه فرنگی به دستور مظفرالدین شاه قاجار در چهار طبقه ساخته شده است. این عمارت در میان باغ عشرت‌آباد قرار دارد.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این عمارت به شهربانی واگذار شد و به همین دلیل به پادگان عشرت‌آباد مشهور شد.

پس از انقلاب اسلامی ایران، این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به “پادگان ولیعصر” تغییر نام پیدا کرد.

meydan sepah tehran