ایران: سخنان ترامپ بر اجرای توافق هسته‌ای تاثیر گذاشته است

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا بر اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تاثیر گذاشته است.
در چهارمین گزارش سه‌ماهه‌ای که سایت وزارت امور خارجه ایران، سه‌شنبه 17 ژانویه درباره اجرای توافق هسته‌ای منتشر کرده، آمده است که سخنان ترامپ «به لحاظ روانی» بر «حرکت برجام» تاثیر گذاشته است.
توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، ژوئیه سال 2014 منعقد شد و از سال 2015 به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو شد.
به توافق هسته‌ای «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» هم گفته می‌شود.
در گزارش وزارت امور خارجه ایران آمده است که سخنان رئیس جمهوری جدید آمریکا «نوعی بلاتکلیفی و نگرانی در مورد آینده برجام در میان تعدادی از شرکت‌های خارجی شده و آنان منتظر راهبرد دولت جدید آمریکا» هستند.
مراسم تحلیف ریاست جمهوری ترامپ روز جمعه 2 ژانویه برگزار می‌شود و از همان روز او قدرت را در آمریکا در دست می‌گیرد.
وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرده که برجام، توافقی بین‌المللی است و ایران از قضاوت زودهنگام درباره عملکرد رییس‌جمهوری جدید آمریکا خودداری می‌کند.
این گزارش در عین حال تاکید کرده است که ایران «برای هر سناریو و احتمالی آمادگی کامل دارد».
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات ترامپ و تیم دولتش گفت که «مذاکرات مجدد اتمی معنی ندارد و هیچ گونه مذاکره‌ای در مورد برجام در کار نخواهد بود».
رکس تیلرسون که از سوی دونالد ترامپ به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا انتحاب شده، چهارشنبه 11 ژانویه، در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، خواستار بازنگری کامل توافق هسته‌ای با ایران شد.
او افزود که سازمان نظارت و راستی آزمایی را تقویت می‌کند تا از اجرای این توافق از سوی ایران اطمینان حاصل شود.
تیلرسون ادامه داد: «لازم است توانایی خود برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهیم. برای این کار ایران باید به غنی سازی اورانیوم پایان دهد و هیچ ذخیره‌ مواد اتمی در این کشور نباشد».
پیشتر دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، توافق هسته‌ای با ایران را «بد‌ترین» توافق ممکن توصیف کرده و گفته بود که آن را پاره خواهد کرد.