زینب سکاوند: خطر قریب الوقوع اعدام پس از محاکمه ناعادلانه

نیما حسابیان

zeinab_sekaanvand.jpg wird angezeigt.

سازمان عفو بین الملل روز شانزدهم مهرماه با صدور بیانه ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام زینب سکاوند شد که به اتهام قتل همسرش در سن  17 سالگی در زندان ارومیه زندانی است. به گزارش این سازمان نامبرده که اکنون 22 سال سن دارد، در زندان ارومیه ازدواج کرده و باردار شده بود و به همین خاطر اجرای حکمش تا تولد فرزندش به تعویق افتاد. او که روز جمعه 12 مهر ماه از بند زنان زندان ارومیه به یکی از بیمارستانهای ارومیه منتقل می شود اما بعد از چند ساعت جنین این زن زندانی مرده بدنیا     می آید. در پی مرگ جنین, این زندانی به اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه احضار شده و به اعلام میکنند که طی چند روز آینده  احتمال اجرای حکمش وجود دارد. پزشکان و منابع مطلع دلیل مرگ جنین زینب سکاوند را دو روز پیش از زایمان و بدلیل فشار بالای روحی و روانی وی بدلیل اجرای حکم اعدام هم سلولی او می دانند. زینب سکاوند اهل آذربایجان غربی و در 15 سالگی با همسرش (حسین سرمدی) ازدواج کرده که او را بارها مورد آزار و اذیت قرار داده است وعلیرغم ثبت موارد متعدد شکایت و دادخواهی علیه نامبرده در دادگستری و نیروی انتظامی به هیچکدام از آنها رسیدگی نشده و همسر وی حاضر به طلاق او نبوده است.

فلیپ لوتر مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل در این بیانه می گوید : ” این یک مورد بسیار نگران کننده است. نه تنها زینب سکاوند در زمان ارتکاب جرم زیر 18 سال سن داشته است بلکه او از دسترسی به وکیل نیز محروم بوده و      می گوید پس از دستگیری، توسط ماموران پلیس مرد مورد ضرب وشتم قرار گرفته و شکنجه شده است.”

زینب سکاوند به دادگاه می گوید برادر شوهرش که به گفته او چندین بار به او تجاوز کرده است، قاتل است و او را به زور به اعتراف به قتل وادار کرده است با قول به اینکه بعد زینب را مورد عفو قرار دهد و به جای مجازات قصاص وی را متهم به پرداخت دیه کنند. به نوشته سازمان عفو بین الملل این اظهارات متهم از سوی دادگاه نادیده گرفته می شود و در عوض دادگاه برای صدور حکم به شدت به اعترافات گرفته شده از متهم بدون حضور وکیل تکیه می کند، متعاقبا در تاریخ 22 اکتبر 2014 شعبه 2 دادگاه کیفری استان آذربایجان غربی زینب سکاوند را متهم به قتل و مجازات قصاص ( مجازات به مثل ) محکوم می کند که با اعتراض وکیل زینب وی به حکم صادره پرونده به شعبه 7 دیوان عالی کشور ارجاع داده شده هر چند این شعبه نیز عینا حکم را تایید می کند.

در پایان این بیانه سازمان عفو بین الملل از ایران را به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون حقوق کودک موظف می داند، مجازات اعدام و حبس ابد افرادی که زیر 18 سال مرتکب جرم شده اند را متوقف کند. بنا بر گزارش منتشر شده از سوی این سازمان در ماه ژانویه 2016، ایران در 10 سال گذشته حداقل 73 مجرم نوجوان را اعدام کرده است.

منبع :

11 Oct 2016,  Iran: 22-year-old Iranian Kurdish woman faces imminent execution after grossly unfair trial,  www.amnesty.org