خطر مرگ دست کم ۱۱ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر را همچنان تهدید می کند

11-edamiye-sunni-rajayi
 پس از اعدام دست کم ۲۰ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج، بیم و نگرانی ها از سرنوشت سایر زندانیان با اتهامات و پرونده های مشابه در این زندان افزایش یافته است. از میان محکومان به اعدام پرونده “گروه توحید و جهاد” فقط دو زندانی از جمله یک “کودک-مجرم” از اعدام های گروهی اخیر در این زندان جان به در برده اند، آنان در کنار ۵۰ زندانی سنی مذهب این زندان که ۹ تن از آنان نیز به اعدام محکوم هستند با توجه به اعدام بی سابقه و غیرمنتظره گروهی اخیر، روزهای خود را در بیم و هراس از مرگی مشابه سپری می کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از اعدام گروهی زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در تاریخ یازدهم مردادماه که دستکم اجرای حکم ۲۰ تن از آنان به صورت رسمی تایید شده است نگرانی از سرنوشت سایر زندانیان با اتهامات و محکومیت های مشابه در این زندان افزایش یافته است.
در حال حاضر ۵۰ زندانی سنی مذهب با اتهامات عمدتا مربوط به فعالیت های مذهبی و بعضا ارتباط یا همکاری با گروههایی که دولت ایران آنها را “تکفیری، سلفی یا جهادی” می خواند در  سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شوند.
در میان زندانیان فوق ۳۹ زندانی دارای احکام حبس کوتاه و بلند مدت هستند و ۱۱ زندانی به اعدام محکوم شده اند.
در میان زندانیان محکوم به اعدام ۲ زندانی به نامهای برزان نصرالله زاده و فرشید ناصری تنها زندانیان محکوم به اعدام از بابت همکاری با گروه موسوم به «توحید و جهاد» هستند که با اینکه احکام آنان تایید نهای شده است با اینحال از اعدام های دسته جمعی صورت گرفته اخیر در این زندان فعلا در امان مانده اند هر چند قاعدتا بیش از هر زندانی دیگری همچنان در معرض خطر اجرای حکم قرار دارند.
از میان دو زندانی در امان مانده از اعدام، برزان نصرالله زاده “کودک-مجرمی” است که در زمان دستگیری کمتر از ۱۸ سال سن داشته است.
سید جمال سید موسوی و عبدالرحمن سنگانی دو زندانی محکوم به اعدام دیگر هستند که همچون دو زندانی فوق احکام اعدام آنان پس از قطعیت به اجرای احکام ارسال شده است. این دو زندانی در پرونده هایی جداگانه و در ارتباط با گروههای دیگر مذهبی یا جهادی به اعدام محکوم شده اند.
فرهاد سلیمی، ایوب کریمی، سید قاسم آبسته، داود عبدالهی، انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت، هفت زندانی دیگر ساکن سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج هستند که محکومیت آنان به اعدام در مرحله تجدید نظر است و هنوز قطعیت نیافته است.
با توجه به اجرای گسترده احکام اعدام تعداد پرشماری از زندانیان با اتهامات مشابه در ماه جاری، نگرانی ها از تکرار این رویه بخصوص در مورد زندانیانی که احکام آنان قطعی شده است و در دایره اجرای احکام منتظر استیذان ریاست قوه قضائیه است و همینطور ۷ زندانی که در انتظار نتیجه دادگاه تجدیدنظر هستند فزونی یافته است.
لازم به یادآوری است، روز «دوشنبه سیاه» یازدهم مردادماه با یورش بی سابقه گارد سیاهپوش زندان رجایی شهر کرج تعداد زیادی از زندانیان سنی مذهب محکوم به اعدام ساکن در سالن ۱۰ این زندان با دستبند-پابند و چشم بند با تدابیر شدید امنیتی جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل و روزبعد دوازدهم مردادماه حکم اعدام تعداد پرشماری از آنان اجرا شد.