بهنام شیخی به دادگاه احضار شد / احضاریه

رادیو پارس  –   دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان از توابع تهران، طی ابلاغیه‌ای بهنام شیخی فعال مدنی ترک (آذری) را احضار کرده است. آقای شیخی قرار است به اتهام «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام شیخی سامانلو باید هشت صبح روز بیستم اسفند، جهت شرکت در جلسه دادرسی، در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان حاضر شود.

بهنام شیخی پیشتر در چهاردهم اسفند ۱۳۹۲ در محل کار خود در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین و پس از پایان بازجویی ها به بند هشت زندان اوین انتقال یافت. او در بیست و چهارم اردیبهشت سال ۱۳۹۳ پس از نزدیک به ۷۰ روز بازداشت موقت با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بهنام شیخی در طول مدت بازداشت به دلیل غیرقانونی دانستن بازداشت و بلاتکلیفی دو بار اعلام اعتصاب غذا کرد.

یکی از نزدیکان آقای شیخی می گوید که او پیش از این نیز به دلیل فعالیت های مدنی اش بازداشت، زندانی و محکوم شده است.

بهنام شیخی در نوزدهم خرداد ۱۳۸۸ در محل کارش در اسلامشهر بازداشت و پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت موقت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. اتهام ایشان اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشکیل تجمعات غیر قانونی عنوان شده و دادگاه وی نیز به صورت غیر علنی برگزار شده بود.

او همچنین در جریان اعتراضات مردمی به خشک شدن دریاچه اورمیه، در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۰ شمسی در منزل شخصی واقع در گلستان، جاده ساوه تهران دستگیر شد و بعد از ۲۵ روز بازداشت در اداره اطلاعات تبریز با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. در بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۱، دادگاهش در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر برگزار شد، آقای شیخی از اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.

این فعال مدنی ترک بیست و سوم  آبان ۱۳۸۷ در جریان مراسم بزرگداشت ستارخان در شهر ری و در خرداد سال ۱۳۸۵ نیز در پی اعتراضات گسترده ترک ها به کاریکاتور روزنامه ایران بازداشت شده بود.

2 Fotos