اشاره علی لاریجانی به “امکان” تبادل زندانیان ایران و آمریکا

رادیو پارس    ـ رئیس مجلس ایران که در سفر به نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای از “امکان” تبادل زندانیان ایران و آمریکا سخن گفته است، در روزهای اخیر باز هم حرف از چنین تبادلی مطرح شده بود اما مقام‌های ایران آن را رد کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، شام‌گاه پنج‌شنبه در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، گفته است برای آزادی جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار ایرانی‌آمریکایی زندانی‌شده در تهران، و دیگر شهروندان آمریکایی که در ایران در حبس اند، راه‌هایی “عملی” وجود دارد.

او در این باره تبادل زندانیان را “یکی از راه‌ها” بر شمرده است.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران، بیش از ۴۰۰ روز پیش در تهران بازداشت شد و چهار ماه بعد تفهیم اتهام شد، محاکمه او تمام شده است و بنابه گزارش‌ها، اگر مجرم شناخته شود احتمال دارد با مجازات ۱۰ تا ۲۰ سال حبس روبه‌رو شود.

بازداشت او و دو شهروند آمریکایی دیگر، امیر میرزایی حکمتی و سعید عابدینی، در یک سال اخیر همواره مورد اعتراض مقام‌های دولت و کنگره آمریکا بوده است و خواستار آزادی آنان شده‌اند. مساله این شهروندان ایرانی‌‌آمریکایی از جمله بارها مورد اشاره مخالفان توافق هسته‌‌ای ایران قرار گرفته است.

به گزارش ان‌‌پی‌‌آر، آقای لاریجانی که برای شرکت در‌‌ اجلاس جهانی رؤسای مجالس به آمریکا رفته، در مصاحبه تازه‌‌اش گفته است: “تعدادی ایرانی در زندان‌‌های این‌‌جا “ایالات متحده” هستند، قطعا برای چنین مسائلی می‌‌توان راه‌‌حل‌‌هایی جست. فکر کنم سیاستمداران شما این راه‌‌ها را بدانند.”

او افزوده است راه‌های دیگری هم وجود دارد که دستگاه‌های قضایی دو کشور با یکدیگر پیدا کنند. رئیس مجلس ایران تاکید کرده که به هر حال این موضوع در اختیار قوه قضاییه ایران است.

آقای لاریجانی در امور قضایی اختیاری ندارد. برادر او صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران است.

موضوع تبادل زندانیان ایران و آمریکا در روزهای اخیر هم مطرح شده بود اما مقام‌های ایران آن را رد کرده‌اند.‌

حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، با رد این گمانه‌زنی‌ها، در عین حال یادآوری کرده است که در حال حاضر ” ۱۹ زندانی بی‌گناه ایرانی” در آمریکا در حبس اند.

در طول سالیان، گمانه‌زنی‌هایی در مورد تمایل به مبادله زندانیان میان دو کشور وجود داشته است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در سال ۲۰۰۹ میلادی از ۱۱ ایرانی که در آمریکا زندانی هستند نام برد و خواستار آزادی آنها شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که برخی از آنان هم‌زمان با سه جوان آمریکایی که در مرز ایران و عراق بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

در پایان سال گذشته میلادی هم وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات وکیل امیر حکمتی، شهروند ایرانی – آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران را تکذیب کرد که گفته بود دولت آمریکا درخواست مبادله او را داده است.