دیوارچینی سازه میدان سپاه همچنان ادامه دارد

     رادیو پارس    ـ با وجود آنکه یک سال از تولدش می‌گذرد اما هنوز نامی ندارد و کاربری آن نیز در هاله ای از ابهام است، بحث‌های رسانه‌ای مسئولان سپاه و شهرداری در مورد ساخت بدون پروانه، قرار گرفتن در پهنه فضای سبز و همچنین نقض حریم عمارت کلاه فرنگی این سازه ادامه داشت تا اینکه شهردار تهران در صفحه اینستاگرامش سخن از کاهش طبقات این سازه، آن هم به صورت فوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، اصرارها و انکارها در مورد قانونی بودن و یا نبودن این سازه، بین مسئولان شهرداری و سپاه به قدری بالا گرفت که نهایتا شورای شهر تهران تصمیم به اتخاذ رویکرد ریش سفیدی گرفته و جلسه‌ای با حضور مسئولان هر دو سازمان در صحن غیرعلتی شورا برگزار کرد.

در این میان محمدباقر قالیباف در آستانه عید فطر، پیامی اینستاگرامی با تقدیر از سردار عزیز جعفری نوشته است: “چندی پیش مطلبی را درباره ساخت سازه ای بلند در میدان سپاه با برادرانم در میان گذاشتم”.

“پس از انتشار مطلب در جلسه ای با حضور جمعی از ایشان، جزئیات موضوع با عنایت به قواعد و ضوابط طرح های جامع و تفضیلی، مورد گفت وگو قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و شنیدن مطالب وارده، دوستان اشراف کاملی نسبت به تمامی ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت این بنا پیدا کرده و برادر بزرگوارم سردار عزیز جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور کاهش فوری طبقات را ابلاغ کردند. از این اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشکر و قدردانی می کنم، اقدامی که بار دیگر نشان داد سپاه همواره در تبعیت از قوانین و صیانت و حفظ حقوق مردم پیشرو و مقدم است”.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز با اشاره به جزئیات این جلسه مشترک مدیریت شهری و مسئولان سپاه گفت: “جلسه‌ای با حضور عوامل مرتبط با پروژه میدان سپاه از جمله مسئولان سپاه، سازمان میراث فرهنگی، شهردار تهران، معاونت شهرسازی شهرداری و اعضای شورای شهر برگزار شد و هر یک از طرفین نظرات و مستندات خود را درباره این پروژه اعلام کردند و فضای عمومی جلسه به صورتی پیش رفت که اکنون تفاهم و همکاری مشترکی صورت گرفته که امیدواریم بر اساس آن پروژه به سرانجام مطلوبی برسد”.

وی با بیان اینکه کمیته‌ای مشترک در سطح کمیسیون ماده ۵ تشکیل شده که در حال بررسی نظرات طرفین است تا به یک توافق نهایی برسند.گفت: “فرمانده سپاه نیز دستور توقف اجرای پروژه را صادر کرده تا هماهنگی لازم با مدیریت شهری صورت گیرد و قرار شد در کمیسیون مشترک به تفاهمی برسند که ضمن رعایت ضوابط شهرسازی نیازهای پادگان و اقشار بسیج نیز مورد حمایت قرار گیرد”.

سازه میدان سپاه

شاکری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مقصر این ساخت و ساز مشخص شده به ایسنا گفت: “در جلسه به هیچ عنوان تلاش نشد ثابت شود حق با کیست بلکه تلاش شد تفاهم شود که کار به چه صورت پیش برود و همه بر این باور بودند که اگر این جلسه مشترک زودتر تشکیل می‌شد اینقدر حواشی بویژه ورود برخی رسانه‌های بیگانه به این موضوع بوجود نمی‌آمد. بنابراین تصمیم‌گیری درباره این پروژه به کمیته مشترک محول شد و مسئولان سپاه پاسداران نیز اعلام کردند هر چه توافق شود را ملاک عمل قرار خواهند داد”.

در حالی شهردار تهران خبر از کاهش فوری طبقات آنهم به نقل از فرمانده سپاه را منتشر کرده که شاهد آن هستیم که دیوارچینی طبقان فوقانی این سازه در حال انجام است و جای سوال است که با وجود انتشار برخی خبرها مبنی بر کاهش ارتفاع سازه به ۱۶متر و توسعه عرضی چرا باید دیوارچینی این ساختمان آغاز شود.

حالا باید دید که در آستانه یکسالگی شروع ساخت و ساز در میدان سپاه، سازمان میراث فرهنگی،سپاه و شهرداری تهران به عنوان اضلاع این ساخت و ساز چه خواهند کرد.

sakhtosaz dar meydan sepah