ادامه اعتراضات به تخریب نمازخانه پونک در خطبه های نماز جمعه/ تکذیب وجود 9 مسجد اهل سنت در تهران ویژگی

نوشته شده توسط  فعال بلوچشنبه, 17 مرداد 1394 11:34

     رادیو پارس   _به گزارش کمپین فعالین بلوچ برای دومین هفته متوالی تخریب نمازخانه پونک اهل سنت تهران که روز چهارشنبه 7 مرداد توسط ماموران شهرداری با پشتیبانی نیروهای امنیتی و انتظامی اتفاق افتاد با واکنش خطبای جمعه اهل سنت در بلوچستان و دیگر استان های کشور مواجه شد.

مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نمازجمعه این هفته گفت: تخریب نمازخانه پونک حادثه غیرمنتظره‌ای بود و جامعه اهل‌سنت هرگز انتظار چنین حادثه‌‌ای را نداشتند.

وی تاکید کرد: اگرچه ممکن است کسانی که دست به تخریب نمازخانه پونک زده‌اند برای این کار خود توجیهاتی بیاورند، اما خدا می‌داند که در نمازخانه پونک و در تمام مساجد و نمازخانه‌های اهل‌سنت ایران چیزی جز عبادت پروردگار انجام نمی‌شود و در آنها هیچ چیزی که به ضرر نظام و شیعه باشد وجود ندارد.

مدیریت دارالعلوم زاهدان همچنین وجود 9 مسجد اهل‌سنت در تهران را به شدت تکذیب کردند و گفتند: “برخی‌های شایعه کرده‌اند که اهل‌سنت در تهران 9 مسجد دارند، درحالی‌که این‌ها مسجد نیستند، بلکه فقط نمازخانه‌های استیجاری هستند که در آنها بین 30 تا 100 نفر نماز اقامه می‌کنند. این‌ها نمازخانه‌های اجاره‌ای و متعلق به مردم هستند که امکان تغییر مکان آنها از یک جا به جایی دیگر وجود دارد”

مولانا عبدالحمید همچنین از ابراز همدردی شخصیت‌ها، نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌ها با جامعه اهل‌سنت در خصوص این حادثه، تشکر کرده و اظهار امیدواری نمودند که مشکل این نمازخانه با تدبیر صحیح و درست حل شود.

مولوی گرگیج: درخواست مسجد جامع برای اهل سنت در تهران  زیاده خواهی نیست

 

 

مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه شهرستان آزاد شهر در خطبه های نماز جمعه با اشاره به برگزاری کنفرانس حقوق بشر اسلامی در تهران گفت: ” در هفته جاری کنفرانسی درباره حقوق بشر اسلامی برگزار گردید، سؤال بنده ازعزیزانی که مسئول برگزاری کنفرانس بودند این هست که آیا داشتن یک مسجد جامع برای اهل سنت در پایتخت کشورشان حق مسلم آنان هست یا خیر؟! اگر هست باید داده شود و اگر هم حقشان نیست آشکار بگویند که شهروندان اهل سنت ایران با جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر حق داشتن مسجد جامع در پایتخت را ندارند.”

مولوی گرگیج واقعه تخریب نمازخانه پونک تهران را یک عمل بی تدبیر بیان کرد و خطاب به رییس جمهور روحانی یاد آور شد: “ریاست محترم جمهور در تبلیغات انتخاباتی اش کلیدی در معرض نمایش گذاشتند و شعار کلید، امید و تدبیر را سر دادند، آیا تدبیر در تخریب نمازخانه اهل سنت بود یا این عمل با بی تدبیری صورت گرفت؟! شما کلید را به ملت نشان دادید و این ملت از اقشار مختلفی تشکیل شده است، از رییس جمهور محترم خواهانیم که آن کلید، تدبیر و امید را برای ما نگه دارند”

گفتنی است روزچهارشنبه 7مرداد ماموران شهرداری تهران با پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی اقدام به تخریب بخشی از نمازخانه مرکزی اهل سنت در منطقه پونک تهران نمودند که با انتقادهای گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

 

مولوی حسین زهی: تخریب نمازخانه زمینه اختلاف را فراهم می کندمولوی عبدالخالق حسین زهی

مولوی عبدالخالق حسین زهی امام جمعه اهل سنت مهرستان گفت: تخریب نمازخانه پونک تهران بهانه دادن دست دشمنان است و زمینه ی اختلاف را فراهم می کند.

وی افزود: ساخت مسجد درتهران وحدت عملی بین مسلمانان است.

 امام جمعه ی شهرستان مهرستان در پایان خواستار حل مشکل نمازخانه پونک شده و واگذاری مکانی معین بعنوان مصلی را از رهبر  و رئیس جمهور ایران خواستار شدند.

مولوی برفی: ما از حقوقمان چشم پوشی نمی کنیم

مولوی برفی امام جمعه طبس مسینا شهرستان درمیان نیز در خطبه های نماز جمعه گفت: سخنان مولانا عبدالحمید حرف تمام جامعه اهل سنت ایران است وهمه ما هماهنگ با ایشان مجدانه خواستارمسجد و نمازخانه درتهران هستیم.

وی تاکید کرد: دولت ومقام معظم رهبری باید جلو افراطی های مغرض را بگیرند تا مخل وحدت نشوند ودست به جنایتهایی مثل تخریب مساجد نزنند.

امام جمعه طبس مسینا در آخر گفت:  داشتن مسجد درتهران و درتمام کلان شهرها حق ما اهل سنت است وما ازحقوقمان چشم پوشی نمی کنیم و بشدت تخریب نمازخانه اهل سنت تهران را محکوم می کنیم و خواستارمحاکمه عاملان این جنایت هستیم